ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
24. února 2005

Výměna silentbloků na ramenech zadní nápravy

Návod na opravu zadních ramen Š120


Na STK mi při kontrole do závad napsali, že mám vyměnit silentbloky na ramenech zadní nápravy. Jelikož mi bylo řečeno, že gumové součásti mají efektivní životnost maximálně 5 let a ty na mém autě byly z roku 1987 a jejich stav opravdu nebyl valný o opravě bylo rozhodnuto. Prostudoval jsem si dostupnou literaturu a dospěl k názoru, že bych to měl zvládnout.

 

Příprava:

Je potřeba koupit následující součásti:

2x silentblok na zadní nápravu Š120 (Silentblok je identický pro obě ramena)

2x pevnostní šroub M10x85 o pevnosti 8 (Neměli je a tak jsem koupil větší M10x90, jde to také) s maticemi a pružnými podložkami

6x pevnostní šroub M8x18 o pevnosti 8 s maticemi a pružnými podložkami

V rámci přípravy doporučuji den předem nastříkat na vozidle šroub s maticí upevňující silentblok ke karoserii uvolňovačem na šrouby např. Konkor.

 

Oprava:

Vozidlo se zvedne na opravované straně a odmontuje se kolo. Podpěru umístíme tak, abychom se k ramenu se silentblokem dobře dostali. Nyní povolíme matici na šroubu připevňujícím silentblok ke karoserii. Je tam málo místa je potřeba použít normální nebo očkový klíč 17. Šroub se pravděpodobně bude protáčet a tak je lepší mít připravený i druhý klíč na přidržení šroubu. V tuto chvíli ještě šroub nevytahujte. Pod zadní část ramene pod pružinu dáme zvedák rameno zvedneme do vodorovné polohy. V tuto chvíli můžeme šroub vytáhnout. Šroub je umístěn ve dvou vymezovacích vložkách, které jsou vně nosníku. Před stlačením ramene je potřeba je oddělat. Pokud byla na voze dodatečně dělána izolace nástřikem budou pravděpodobně také postříkané touto izolací a budou na svých místech více držet. Tento díl pečlivě uschovejte. Není potřeba jej měnit za nový. Uvolněné rameno pak stlačíte směrem dolů. Můžete si pomoci nějakým předmětem. Pokud silentbloky nebyly na vašem voze měněny, tak jsou přichyceny třemi nýty. V příručce bylo uvedeno, že je možno nýty odsekat, zbrousit nebo odvrtat. Zkusil jsem první možnost. Je tam málo místa a není možné dát pořádnou ránu. Jelikož jsem neměl brusku, tak jsem se rozhodl nýty odvrtat. Důlčíkem jsem si připravil místo pro vrtání přesně ve středu nýtu a pustil se do vrtání vrtákem 4mm. Je potřeba vrtat dosti hluboko, ale ne skrz. Není potřeba to zase přehnat a hlavně si dávejte pozor ať neprorazíte nádrž. Pak jsem otvor převrtal vrtákem 8mm. Zbytek hlavy jsem pak odsekl ostrým majzlem. Pokud jste neudělali otvor přesně ve středu, tak to je trochu těžší. Nýt pak je potřeba vyrazit. Na to jsem použil důlčík. Nýty to jsou kvalitní a drží velice dobře. Jeden nýt mi nešel vůbec vyrazit a tak jsem jej musel odvrtat vrtákem 8mm až do konce. Důležité během celého postupu je nepoškodit rameno. Ta strana silentbloku, která je více vystouplá patří směrem ven. Rameno i nosník jsem očistil a dal se do montáže. Ta probíhá proti odstraňování nýtů už relativně snadno. Vezmete silentblok a pomocí šroubů M8 jej přimontujete k rameni. Šrouby jsou dost krátké a možná budete muset konec ramena stisknou většími kleštěmi, abyste chytili alespoň první závit. Nezapomeňte na pružné podložky. Tyto šrouby je potřeba pevně dotáhnout (klíč 13). Rameno dáte do původní polohy. Připravte se na to, že bude trochu klást odpor. Z boku nosníku dáte vymezovací vložky. Rameno vystředíte, aby vložky dobře zapadly a prostrčíte jimi nový šroub M10 a zajistíte z druhé strany pružnou podložkou a maticí. Matici příliš nedotahujte. Je potřeba ji dotáhnou na předepsaný moment až bude vozidlo stát na rovné zemi a popojede se s ním, aby se vůle srovnaly. Jakmile máte rameno přichyceno uvolníte zvedák pod pružinou a namontujete kolo. Vozidlo spustíte na zem a opakujete totéž na protější straně. Pak provedete dotažení matic M10 jak již bylo uvedeno. Silentbloky je potřeba vyměnit oba dva. Oprava na jedné straně vozu mi díky problémům s nýty trvala 1,5 hodiny.

 

Výsledek:

Ač se to nezdá výměna silentbloků vozu prospěla a poklesla hladina zvuků způsobených přímo jízdou. Domnívám se také, že vozidlo lépe sedí na silnici.

Pozn. red.: Možná by stálo za zmínku, že je vhodné zkontrolovat geometrii.

Autor článku: MU7705 (Michal Uher)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (10):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení