ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
17. června 2005

Úprava masky Felicie

aneb jednodušší tuning


Tuning není laciná záležitost většinou a když jsem nedávno viděl ceny tuingové masky pro novou Felicii, řekl jsem si, že bude lepší se poohlédnout po jiném řešení. Jiným řešením jsem samozřejmně myslel vlastní úpravu. Pokud si při tom člověk dá práci, bude to vypadat stejně dobře, nebude to na každém druhém autě na sraze a vyjde to podstatně levněji. Nejdříve jsem začal se sháněním potřebných věcí, jako nejdražší se ukázalo pořízení tahokovové mřížky eloxované na černo, v obchodě s autodoplňky může stát podobná mřížka od 300 do 500kč. Levněji se dá sehnat velice podobná, ne-li stejná mřížka v různých železářstvích apod. kde sice nemá nálepku tuning, ale dáte za ni mnohem méně. A v případě, že není vhodné barvy, tak se prostě přestříká. Další věci, jako lupénková pilka, tavná pistole na plast, už jsem měl a běžné nářadí snad ani nezmiňuji.

Začal jsem tedy jednoduchou demontáží masky z vozidla, nejdříve šroubováčkem vypáčíme táhlo ovládání pojistky kapoty a vysuneme ho směrem dopředu z masky ven a někam uložíme. Poté odšroubujeme čtyři šrouby u horní hrany masky a pak další čtyři na konzolách na kapotě. Kapotu tím můžeme s klidem zavřít, na vozidle jsme prozatím skončili, nemusíte se bát, pojistka otevření se dá po chvilce nahmatat a ovládat i rukou, bez té páčky.

Dále samotnou masku rozebereme na jednotlivé díly, ty jsou čtyři, všechny jsou do sebe pouze zaklapnuté, za zadní strany tak postupně šroubováčkem odehneme packy a vždy v tom místě od sebe rozevřeme jednotlivé díly, po objetí tímto postupem celého obvodu lze díly odendat  a uvidíte zhruba toto:


Tři hlavní díly masky, čtvrtým dílem je pak znak, zde již vyndaný. Je zajištěn dvěma plíšky, které lze za použití šroubováku sundat a potom je ještě celý přilepen.

Jako první jsem začal destrukcí :) vyřezal jsem původní žebrování mřížky, vždy jsem lupénkovou pilkou řezal tak, aby tam ještě zbyl nějaký ten milimetr z toho žebra. Důležité je, nevyříznout i žebra na kterých je vedení pro ovládání pojistky. Po vyřezání všech žeber, jsem maximálně ořízl dvě žebra, kde je již uvedené vedení pojistky, jediné co z nich musí zůstat je to vedení a ješte musí být dostatečně tuhé aby se neohýbaly, takže jsem je říznul našikmo hned za tím vedením a zbrousil, jak jen to bylo možné. Další pracnou činností je začištění od zbytků žeber, obyčejný pilník plní funkci dobře, ale prostě to chce hodně času, nejdřív nahrubo a pak najemno. Ale i po jemném začištení je zřejmé, že takto vyřezaná maska, prostě není vhodná pro úpravu stylem "mřížka je utopená až vzadu". 


Mřížku jsem ostříhal nahrubo a jal se jí tvarovat podle masky, mřížka je zarovnána s vnejší hranou a má zahnuté všechny rohy dovnitř. Na ohýbání jsem používal obyčejné kleště a hadr abych zbytečně nepoškodil lak, vzhledem k tomu, že mřížka byla eloxovaná tak lak vydržel i téměř 90st ohyb s malým poloměrem. Jinak bych samozřejmně volil nastříkání mřížky až po konečném naohýbání. Naohýbat hrany podlě něčeho rovného, případně přímo na ohýbačce je nemožné, protože vnitřní okraje, kam to spasováváme, nemají rovné strany ani 90st rohy.

Po konečném naohýbání, jsem masku zasadil, a začal ji lepit tavným plastem, nejdříve jenom nabodoval, dousadil, jednotlivé strany a pak přelepil celé důkladně. Pokud máte obavy, že mřížka vypadne, nebo že ji něco lehce rozbije a poškodí chladič, jsou tyto obavy zbytečné, na zbroušeném povrchu drží tavný plast tu mřížku velmi dobře. Také původní obavy, že skelet bez žeber bude poněkud měkký, že třeba bude ve vozidle vibrovat a podobně, se ukázaly jako zbytečné.

Jako další na řadu přišla ozdobná chromová část, tedy spíše pochromovaná, protože podklad je plastový. Problém s touto částí je hodně záležitostí estetiky, v okamžiku, kdy jí necháme v původním lesklém chromu a pouze žebra nahradíme černou mřížkou, tak z několika metrů si upravené mřížky vůbec nevšimnete, pokud se na ní nesoustředíte. Je tedy nutné ji odlišit ještě opticky, aby práce řádně byla vidět :) jsou dvě možnosti, v tomto případě, rámeček dostat do černé (barvy mřížky), nebo červené (barvy vozu). Podle barvy pak bude opticky mřížku a nádech zvětšovat, nebo naopak zmenšovat. V každém případě je potřeba vnější povrch dostatečně narušit, aby jakákoliv barva vůbec držela, nebudu zdržovat jde to hodně špatně. Mechanicky, brusným papírem je to práce na řádově hodiny, ale lze ji narušit natolik, že barva dostatečně drží. 

Vše pak nakonec smontujeme, opět vlepíme znak zpět, přiděláme obě konzoly a opět osmi šrouby přiděláme na vozidlo. POZOR, než kapotu zavřeme, je potřeba v mřížce vystříhat průchod pro ovládání pojistky, do vodících lišt ho opět zasunout a zacvaknout do plastového očka, jinak by kapota šla otevřít bez poničení masky špatně.

A výsledek můžete posoudit sami:



Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (93):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení