ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
10. října 2005

Škodovky v Bulharsku

Plovdiv, Sofia, září 2005


Konec září jsem strávil na veleterhu v Bulharském Plovdivu. Překvapilo mě, co se tam děje na silnicích (doprava se tomu asi říkat nedá) a kolik škodovek (nejen starých) tam jezdí, takže podávám zprávu.

Několik fotek (předem se omlouvám za jejich prachmizernou kvalitu) ke stavu tamějších silnic a škodovek najdete ve fotogalerii.

  • Cesta tam - Slovensko,Maďarsko, Srbsko

    O Slovensku toho moc nenapíšu, těch 50km nemá cenu komentovat.

    V Maďarsku jsme kromě jednoho šílence, který kličkoval po dálnici s vrakovitým Citroenem BX naloženým po střechu jsme nic až tak hrozného nepotkali, je to přecejen EU, ačkoliv..... U nás je sice zvykem, že dost lidí jezdí z ostra - v Maďarsku je spíš výjimka, když někdo z ostra nejede - asi to bude tím gulášem. Na vozovém parku je vidět, že provozovaných pohrobků socialistického automobilismu kvapem ubývá.

    Srbsko má krásnou dálnici, po které se dá pěkně profrčet, stopy válečné vřavy už ani nejsou moc vidět ale pro milovníka Škodovek nic moc, kromě běžných novějších vozidel, včetně Felicií, Fabií a Octavií jenom samé Yugo a Zastava. Nic naplat, vyráběli si je tam sami, tak ať si v těch pidiautech jezdí. Trochu výjimkou je Bělehrad, tam jezdí opravdu všechno, co má kola.

  • Silnice a dopravní značení v Bulharsku

    Po přejezdu hranic mezi Srbskem a Bulharskem nastává pro středoevropana zásadní šok - dopravní značení (pokud existuje) i dopravní předpisy mění význam. Uvedu jen několik zásadních rozdílů:

    - V centrech měst nejsou žádné jízdní pruhy, prostě široká silnice, ukazatele směru pouze pro jednotlivé části města - mimo město nic, to až případně na vnějším okruhu

    - Přednost v jízdě - Pokud jste na hlavní silnici, NIKDY nejezděte po pravé straně, ti z vedlejší tam vlítnou bez rozhlédnutí

    - Chodci se chovají "ohleduplně", ačkoliv mají přednost a mnohdy i zelenou. Řidiči se jim na oplátku občas vyhnou a snaží se je nepozabíjet všechny.

    - Značka v EU známá jako "Zákaz zastavení" se v Bulharsku interpretuje jako "Všichni parkujte na chodníku"

    - Běžné je parkování na chodníku, někdy dokonce auta na chodníku a na silnici tvoří souběžné řady, jak se y chodníku odjede se mi nepodařilo zjistit.

    - Na víceproudé silnici v centru běžně očekávejte: menší nehody, porouchaná auta uprostřed silnice, povozy tažené minikoněm, vozidla stojící kolmo ke směru jízdy, vozidla s nákladem na střeše, žebrající bezdomovce, cyklisty v protisměru (pozor! na to mají předpis)

    - Výpis běžně užívaných rychlostí (vždy obec, mimo obec, dálnice - v km/h):
    Osobní auto - 80,100,140
    Taxík - 100, 120, 120 (taxíky jsou v hrozném stavu)
    Nákladní vozidlo - 70,75,76 (jsou buď přetížené nebo pamatují 2.sv válku)
    Autobus - 40,80,100 (viz. nákladní vozidla)

    - S výjimkou jedné dálnice dosahují silnice maximálně úrovně našich silnic druhé třídy, mnohdy je ovšem nelze prohlásit poctivě ani za zpevněnou komunikaci

    - Za zmínku stojí světelná signalizace na křižovatkách. Kromě u nás standardních semaforů na hranici křižovatky jsou na protější hranici křižovatky ještě další semafory, takže je běžnou praxí, že si řidiči najedou do křižovatky ještě když mají červenou a ve chvíli kdy padne zelená (což vidí na těch "vzdálenějších" semaforech) to do křížovatky rovnou vpálí těsně za auta, kterým právě padla červená a opouštějí křižovatku. Určitě to zrychluje provoz, ale zmatek to je pořádný. Na "lepších" křižovatkách v Sofii mají dokonce odpočítávání, aby řidiči věděli, za jak dlouho můžou vyrazit.

  • Auta a jiné dopravní prostředky

    Dopravní prostředky v Bulharsku jsou různorodé a odpovídají majetkovým poměrům majitele. Jejich široká škála středoevropana uvede v nezměrný údiv. Běžně se vyskytují klasické kousky typu Fiat 500, Lada 1200, Trabant, Wartburg, Citroen 2CV, VW Brouk, Moskvič a jiné jim podobné, mezi nákladními vozy stojí za zmínku Kamaz a všechny možné -AZy ze Sovětského svazu, ovšem i Liaz RT se objeví(taky -AZ).

    Osobní auta se vpodstatě dělí do třech početně silných skupin:
    Naprosté vraky - úplně otlučená auta starší 20ti let, mezi které patří i všechny vozidla bývalého socialistického bloku
    Polovraky - mladší vozidla, obvykle s naprosto vytlučenými tlumiči a velkým počtem lehčích vad na kráse
    Super-káry - naleštěné Mercedesy, Fordy, BMW, Chryslery, Jeepy a podobně - obvykle černé barvy. U jejich majitelů by mě nepřekvapilo, kdyby vozili pod sedačkou bouchačku a ani ve snu by mě nenapadlo jim zkřížit cestu. Bude to zřejmě důvod, proč nejsou otlučené. Občas se objeví i černý Superb.

    Ostatní "slušná" auta jsou většinou Fabie, které si vzhledem k nízkému věku uržují funkční podvozek. Viz. dále.

  • Vozy Škoda

    Teměř není typ Škodovky, který bych tam nepotkal. Počínaje Škodou Octavia (typ 440?), Š 110L, Š105,120,130, Favorit, Forman, Pick-up, Felicia, Felicia Combi, Octavia, Fabia i Superb. Některé jsem vyfotil, některé jsem nestihl, ale o nějaký ten průřez vozovým parkem jsem se pokusil (viz fotogalerie).
    Až na výjimky jsou i starší vozy v přijatelném stavu, některé i starší přímo ve skvělém stavu.

    Nejpočetnější jsou buď Fabie nebo řada 742 (105/120), kterých je víc netuším, ale od obou jsem viděl určitě několik desítek kusů.

    Asitak po 10ti ks jsem viděl Favority (a Formany), Felicie, Octavie a Superby.

    V množství jeden až dva kusy jsem viděl: stará Octavie (440), Š1000MB, Š110L.

    Velkou raritou asi budou Š110R, Garde a Rapid, o které jsem nikde ani nezavadil.

    Škoda Fabia - TAXI

    Zvláštní poslání tam mají Fabie, které jsou nejspíš kvůli ceně velice často používané jako taxíky. Spolu s Daewoo Matiz (ale ty tam počítám jenom proto, že bývají nové) tvoří velkou většinu těch "lepších" taxíků. Ostatní taxíky jsou vyklepané rachotiny. V Plovdivu bezpečně jezdí jako taxíky alespoň 2 Octavie. Všechny taxíky jsou žluté a všechny jsou přestříkané pěkně prasácky. Prodejce Daewoo nabízel na veletrhu v Plovdivu Daewoo Matiz Taxi, který byl zřejmě obarvený už od výroby.

    Jedna dost užvaněná taxikářka nám vyprávěla, jak si koupila Fabii (combi) a že jí z toho tekla nemrznoucí chladicí kapalina a museli vyměnit blok a že se jí rozbil zapalovač a stál 35 BGL (asi 20EUR) a že už by Škodovku nekoupila.....

    Že jsme radši nebyli zticha. Kdyby jsme jí neřekli, že jsme z Čech a Škodovky taky, tak si dál myslela, že v Čechách je Varšava a Poznaň.(Mimochodem... otázka je, jakou chladicí kapalinu tam nalili..)

    Nová Škoda Octavia RS

    Na čestném místě v expozici Škoda na veletrhu byla vystavena nová Škoda Octavia RS. Sice jsem jí věnoval, podstatně míň času, než stodvacítkám, ale pár řádků si zaslouží, ačkoliv se nijak necítím být způsobilý Octavii RS komentovat.
    Vystavené provedení nevypadalo nějak zvlášť sportovně, sériovou novou Octavii neznám, takže interiér nemůžu dost dobře srovnávat. Co vypadá určitě sportovně je obutí 205/45 R17 a motor 147kW s šestirychlostní převodovkou taky leccos napovídá. Zadní křídlo není bohužel na fotkách vidět, ale vzhledem k barvě (spoilery a nárazníky v laku) by zaniklo, i kdyby vidět bylo. Mezi návštěvníky o ni byl samozřejmě větší zájem, než o Octavii 4x4 s horským kolem na střeše.

  • Ostatní "Češi"

    Všechny Liazy, Karosy a Avie, které jsem viděl, byly pravděpodobně starší 15ti let. Početně nejlíp je na tom Liaz, Avie jsem viděl 2 a Karosu jednu. Všechny kousky vypadaly na vrakoviště. Asi se k nim nechovají moc hezky. Nejsem si úplně jistý, e krerém státu, ale nejspíš ještě v Srbsku jsem viděl nějaké Tatry 815, jestli je mají taky v Bulharsku si nejsem jistý.

  • Co se u nás nevidí

    Málo z toho, co jsem viděl, jsem taky stihnul vyfotit, takže jako dva zástupci ve fotogalerii jsou polský Fiat "Maluch" po brutálním tuningu, a Trabant 601 hrdě se hlásící k původu v DDR. Taky jsem viděl spoustu nákladních aut a autobusů asitak z padesátých let (Mercedesy, MANy, Kamazy) a naprosto mě vyděsily Moskvič a Volha s úpravou pick-up. Volha ještě k tomu měla zvýšený podvozek aspoň o 20cm.

  • Na závěr

    Omlouvám se za sníženou kvalitu textu i fotek, závada není na Vašem počítači. Až zase někam pojedu (snad), zkusím si sehnat rychlejší foťák.

    Autor článku: Viky (Viktor Valenta)

    zobrazit další autorovy články
    upravit článek pro tisk

    Komentáře k tomuto článku (58):




  • Hlavní menu:


















    Hledání v článcích:

      pomoc?

    Nejnovější články:

    Jak to je s palivem E85
    Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
    Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
    Na brněnský Autosalon ZADARMO!
    Oprava centrálního zamykání Felicia
    Návod na montáž zadních repro do Octavia II
    Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
    Osvětlení vnitřních klik Octavia II
    Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
    MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
     

     

    © 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
    Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


    Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení