ŠKODA techweb [homepage]
Světla
18. října 2006

Xenony potřetí

aneb jak dostat bixenony do Felicie


Je to již poměrně dávno, co jsem psal poslední článek o "xenonech", za tu dobu jsem se samozřejmně k něčemu opět připletl, takže navazuji na předešlé články dalším vývojovým stupněm. Nečekejte žádný návod a výkresy, celé to byla zástavba adhoc s řešením problémů podle potřeby. Snažil jsem se dostat bixenony a kompaktním čočkovém provedení do Felicie. Samožřejmně ne jen tak, mělo to pár pravidel, první, co nejméně narušit původní okoli, tj. zabudovat je do původních světlometů a druhé, co nejméně zasahovat do elektroinstalace vozidla. Jen pro přesnost jednalo se o starší typ Felicie (do rv.97) ten má světlomety menší než nový model. Pro začátek jsem si zajistil co jsem uznal za potřebné, dvě jednotky P.E.S. včetně veškeré elektroniky a elektroinstalace a také jejich servoovládání a to včetně směrového - tedy směrového naklápění podle natočení volantu.

Hned jak byly světlomety venku bylo jasné, že největší problém bude s místem. Celek je velice kompaktní, a proto je problém s jakoukoliv úpravou.

Pro začátek jsem světlomet rozebral na prvočinitele. Začal experimentovat s tím, jak jednotku včetně serv s rámem tam nacpat, usoudil jsem, že Titanik prostě na Vltavu nedostanu :( ze světel by při této úpravě zůstal prakticky jen část od držáku dopředu tj. asi tak 2cm po obvodu... Na tak radikální úpravu jsem neměl náladu, takže jsem trošku ubral a "PSI" vyndal z rámů a serv a hned to vypadalo s prostorem daleko lépe, vlastně hlavní problém byl s hloubkou. Vyhozením rámu z plánu nastal ale další problém, předpokládaný způsob uchycení se musel změnit, hlavně vzhledem k způsobu naklápění. Nejjednodušší bylo použít původní systém, tedy systém naklápění původního reflektoru, přes hydrokorektor. Použil jsem původní systém uchycení přes silentbloky a místo reflektoru zde přimontoval držák a krycí plech. Krycí plech byl jednoduše udělán tak že jsem obkreslil původní reflektory. Jednotky máme tedy umístěné, naklápění funguje, protože naštěstí je těžiště vhodně umístěno. Zadní část jsem kompletně odřízl, celý tubus je z něčeho jako laminát, ale v méně pevném provedení, u Helly asi šetřili. Výhoda je tak pro nás, celou zadní část uděláme novou z laminátu. Pak nastává logicky další problém, vzhledem k nerozebiratelnosti je nutné vyřešit bezporuchovost obrysového osvětlení. Vybral jsem 10mm bílé led s vysokou svítivostí a vcelku velkým vyzařovacím úhlem. Obrysovky tak máme doživotně vyřešené. V elektroinstalaci jsem použil osvědčené ovládání přes relátka a diody s kondenzátorem, a celou elektroniku přidělal z vnejšku na světlomet. Sice tak trošku ztloustnul, ale ničemu v okolí nevadi, jediné co je potřeba přivést další napájení, celá elektronika je tak ale vystavena povětrnostním vlivům, proto jsem ji zalil do plastu. Místo skla pak samozřejmně přijdou čiré kryty, ty už ale nejsou držené sponami, ale lepené, takže každé případné rozebíraní je složitější. Seřízení probíhalo, vzhledem k stejnému uchycení, stejně jako u normálního světlometu, regulace sklonu fungovala také stejně.

A výsledek?


Bixenony se na feldě opravdu často nevidí :-)

Možná to ještě pro lepší vzhled chtělo dát čiré překryty i blinkrům, na to už ale nedošlo. Jinak dost lidí se za tím autem otáčelo, hlavně asi proto, že ty světla tam vzhledem k zástavbě do originálu moc nevyčnívaly. Policisté s touto úpravou stavěli třikrát, dvakrát s úsměvem a jednou to řešili upozorněním.

Pro rýpaly (kteří mají pravdu) úprava je to samozřejmně neschválená a prakticky nemá co na silnici dělat, no ona už taky, než jsem stihl napsat článek, nejezdí...

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (28):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení