ŠKODA techweb [homepage]
Motor
10. listopadu 1999

Výfuk

vozidel Škoda 105-Rapid



Výfuk přesněji řečeno tlumič výfuku je zařízení, které slouží k ochlazení a "ztlumení" výfukových plynů z motoru. Ve vozech Škoda typové řady 742 byl použit koncepčně jednoduchý a velmi levný tlumič. Tento tlumič vycházel z typu použitého ve vozech Š100. Tento typ výfuku byl v podstatě konstrukčně stejný pro celou produkci vozů s motorem vzadu tj. od modelu Š1000MB až po Š136, pro jednotlivé motory se liší akorát vnitřní přepážky, které u motorů s větším obsahem (130,135 a 136) jsou konstruovány trochu jinak. Výfuk  je jednolitý nerozebiratelný celek. Po celou dobu životnosti nepotřebuje žádnou údržbu, doba životnosti je okolo 5 let. Nejčastěji výfuk prorezne a vznikne díra ven, nebo se utrhne přepážka a začne uvnitř chrastit, výfuk není možné antikorozně ochránit, vzhledem k vysoké povrchové teplotě (několik set stupňů).

Demontáž a montáž výfuku
V horní části výfuk drží přišroubován třemi měděnými maticemi na výfukovém sběrném paroží (u vozidel Š105,120 je to M8, u vozidel Š130-136 je to M10), tento spoj má kovové těšnění, které je nutno vždy měnit. V případě použití starého tešnění, je možné že spoj bude podfukovat a těsnění se propálí. Ve spodní části je výfuk přišroubován dvěma šrouby k držáku, který je druhou stranou upevněn na šrouby držící pohromadě motor a převodovku. Při demontáži nejprve uvolníme spodní šroubové spoje a poté horní na sběrném potrubí, s hornímy šrouby je často problém, protože jsou tepelně namáhány, proto doporučuji použití MD spreje a podobných prostředků. Montáž nového výfuku je opačná demontáži, tj. nejprve nasadíme kovové těsnění, poté nasadíme výfuk, přichytíme a dotáhneme horní spoj u sběreného potrubí(doporučuji namazat závity tukem s přísadou grafitem pro pozdější snadnou demontáž), a jako poslední smontujeme spodní dva šroubové spoje. Při spodních spojích je nutné eliminovat předpětí spoje, jinak hrozí zvýšená hlučnost, případně poškození spojů výfuku.

Na obrázku je kompletní montážní celek výfuku pro Š120 s držákem výfuku a sběrným potrubím.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (31):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení