ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
10. září 2007

Návod na GO hřebenového řízení

vozidel Š105-Rapid


GO je nutná když:

- Vám jde řízení ztuha...nejen při parkování - manžety jsou viditělně poškozené...olej už není kde má být - když vám volant zbytečně drnčí i na rovné vozovce - když Vám začně řízení rezonovat na kostkách - když Vám auto nedrží směr jízdy tj. samo si cestuje po vozovce...mě to cestovalo i při zatáčení :)

Demontáž:

Tak podlě mě musíte určitě vyndat celý řízení z auta. Takže si auto hodíte na špalky, aby byly přední kola ve vzduchu.



Odšroubujete kuláky ( kulové čepy řizení ) a vyndáte je z oka na otočné části nápravy - opatrně !!! nepoškodit jejich závit a nestratit matky, popřípadě dát nové anebo dát celé nové kuláky asi 200 - 250 Kč. Na sundání doporučuji přípravek na sundávání kuláků tzv. stahovák na kuláky. Vyndáte rezervní kolo a když místo něj dáte svou hlavu :), tak uvidíte jak je převodka chycená 4 šrouby k nápravnici. Takže si na to připravte nervy a jděte do auta k pedálům a úplně vyšroubujte šroub, který k sobě stahuje tisícihran spojující tyč od volantu a vstup do převodky řízení. Tyč pak vyndejte pokud to půjde, mě to šlo ( asi sem měl povolený řízení :) ) - když ne tak to nechte jenom povolený a vycuknete to až po sundávání celé převodky.

No a ted hurá pod auto...vemte si sebou potřebné nářadí. A můžete se pustit do sundávání 4 šroubů. Dolní dva půjdou lehce je tam dost místa...jeden horní pravý půjde taky rozumně. Ale nejhorší je ten čtvrtý - levý, tam jsou totiž ze zhora ty brzdové kostky a trubičky a je tam místo tak na klíč a ješte málo a navíc z boku...já tam nedal ani prsty. A navíc mám čtyřpístové brzdy, takže sem tam měl místa ještě méně, protože tam mám ty kostky dvě pod sebou.


Z tohoto důvodu jsem si svařil klíč do úhlu s dlouhým nástavcem a kolmými rukovětmi.

Foto " úhlového " klíče:


No a když ty šrouby zdárně vyšroubujete, tak už jenom převodku vycuknete z toho tisícihranu, jak jste u něj u pedálů vyšroubovávali ten šroub.

Z převodky sundejte ty oka i s gumou které ji drželi u nápravy.

Vemete si převodku na stůl - ponk v dílně ( doporučuji svěrák jinak jste zřejmě ztraceni ). Sundáte oba kuláky ( aspoň si je rozchodíte pro budoucí štelování geometrie ). Manžety se snažte nepoškodit pokud už nejsou rozervané. Jak sundáte kuláky sundejte i obě manžety - opatrně - zbytečně nepoškodit. Pokud nebyly mažety poškozené, bude v převodce zřejmě ještě olej, tak at nejste zbytečně špinavý.

Tak a ted budem sundávat pravou řídící tyč. Převodku chytnete přes !!! dřevěný !!! špalík do svěráku za tu dlouho úzkou část. A ted musíte povolit tu kulovou hlavu řídící tyče...jsou dost velký klíče. No takže si nejdřív malým třeba šroubovákem odaretujte tu přihýbací podložku mezi tou kulovou hlavou a tou úzkou kontra matkou. Pak je vzájemně povolte a hlavu odšroubujte...pozor zůstane Vám v ruce i s řídící tyčí. A dávejte pozor na ten leštěný konec řídící tyče - myslim tu kuličku... Ve vnitř hřebenu je červená plastová jakoby miska do ní zapadá neboli dosedá ta leštěná kulička na řídící tyčy, tak ji zkoukněte jesi není nškjako poškozená - kdyžt tak novou.


Odšroubujte i tu kontra matku. Pak vytáhněte hřeben na doraz ven, aby byly vidět zuby ( jakoby jste zatáčeli do leva ). Přes dřevěné špalky chytněte přímo zuby hřebenu do svěráku. A ted nějakým způsobem sundejte tu závitovou redukci, na které byla ta kulová hlava...bud vratně bez poškození anebo hasákem za závit jako já s nenávratným poškozením. Nová redukce mě stála asi 52 Kč. Tu odšroubovat.

Celou dobu už na Vás svítí bíložluté silonové pouzdro. Je tam aretované prohlím lemem trubky ve které jezdí hřeben...tak ten odehněte zpět nahoru aby vytvořil kružnici s původní trubkou - hlavně ho nepoškodte !!!!!!!! velice rád praská. No a ted šroubovákem dostaňte pouzdro ven.

Celou dobu nepoškodtě žádné leštěné části !!!!!!!! jak hřeben tak tu kuličku.

Montáž:

Nasadíte - naklepnete nové pouzdro ...zaaretujete lemem - opět se snait nepoškodit lem...našroubujete novou nebo původní nepoškozenou závitovou redukci...našroubujete kontramatku a dáte mezi n a hlavu tu přihýbací podložku - vrátíte zpět tu silonovou červenou misku...pokud jste ji nevyndávali, tak ne :) naplníte ji vazelínou a dáte zpět tu kulovou hlavu i s řídící tyčí... Tak a ted přichází hraní a nervy...celou kulovou hlavu musíte k hřebenu přitáhnout tak, aby to ani ještě nehrkalo ani to nešlo ztuha !!! Dejte si záležet když už se chcete zbavit vůlí. Až se Vám to povede, tak to dotáhněte kontra matkou a zaaretujte přihýbací podložkou. Opatrně nasaďte manžety a dejte na ně sponky. Manžety tam jdou dost ztuha takže nepoškodit !!! Pořádně rozchoďte kuláky a jejich kontramatky na řídících tyčích. Našroubujte kuláky před nima ty matky samozřejmě :) . Tak a celou převodku naplňte olejem PP90 myslim že 200ml. Lil sem to tam tak, že sem odšrouboval ty dva šrouby co jsou u toho tisícihranu. ze zhora...tak se tam leje olej když je řízení v autě...toto víčko je totiž vidět u pedálů. A hurááááááááááá zpět do vozu. Trefovat se do toho tisíhranu řídící tyče volantu je chuťovka...proto po celou dobu doporučuji zručného trpělivého pomocníka. Až bude vše ve voze tj. převodka utažena 4 šrouby, kuláky utaženy...tak vystředit volant ( s nim nehejbat po dobu absence převodky ve voze...aby bylo stejně otáček do leva i do prava...menší odchylky povoleny :) . Dotáhnout tisícihran a udělat sbíhavost...to je celé :)

Materiál:

Nové kulové čepy 200 Kč
Nové futro a závitová redukce: 9 + 52 Kč


Nové manžety a spony a to futro tam je no ještě...do 100 Kč

Převodový olej PP90 - 200ml litr 89 Kč a vazelína.
Hodně zdaru a nervů budete je potřebovat
Snad sem na nic nezapomněl...
Škodě zdar !!!
Na závěr inspirace pro trochu estetiky:

Write by Martin 007 3. srpna 2007

Za uznání této slohové práce předem děkuji.

Autor článku: Martin 007 (Martin Pecka)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (5):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení