ŠKODA techweb [homepage]
Světla
16. listopadu 1999

Směrová světla

v přední části vozu Š105-Rapid


Přední směrové světlomety  u vozidel Š105 - Rapid jsou dvou typů. Starší provedení kdy byly směrová světla v nárazníku bylo od roku 1984 nahrazeno provedením se směrovými světly po boku hlavních světel.


Na obrázku je vlevo starší provedení, vpravo novější.
Starší typ je schodný s přednímy směrovými světly z vozidel Š100/110 a je nerozebiratelný. Tyto svítilny byly použity ve dvou typech nárazníků a to železných pochromovaných a na prepregových náraznících, které se montovaly na mezitypy (83´). Svítilna je přimontována jedním šroubem k profilovanému nárazníku za plastem, nebo k nárazníku samotnému. Původně bylo zemnění vedeno přímo svítílnou, toto řešení však není spolehlivé, proto doporučuji použít objímky žárovky, které mají konektor i na zem a zem přivést kabelem z spolehlivého kontaktu. Umístěním v nárazníku svítilny hodně trpěly povětrnostními vlivy, stějně jako klakson se přestěhovaly výše. Umístěním světel k hlavním světlům odpadla mimo jiné například vyjímka na směrová světla umístěná níž než povoluje zákon. Také viditelnost světel se zlepšila. Nový typ směrového světlometu je rozebiratelný a má vyměnitelné předni "sklo". Celkově má však tato konstrukce jednu chybu, matky od šroubů, které drží přávě čelní kryt jsou v plastu a pokud šroub za roky mírně zrezne a nejde snadno povolit, což je logické, začne se matka v plastu protáčet, matka bohužel není ze zadní strany přístupná, takže v takovémto případě zbývá pouze šroub vyrvat nebo odvrtat. Obvykle však není sundavání krytu nutné, žárovku 21W (21W u všech blinkrů starých i nových) je možné vyměnit i ze zadní strany, stejně tak je to možné i zepředu, pokud se vám podaří šrouby povolit. Samotné směrové světlo je přiděláno na dvou šroubech do stěny chladiče. Přední maska je uchycena dvěma šrouby v tělese směrového světla. Pokud přemýšlíte o zlepšení svého vozidla s použítím nových směrových světel koukněte se do rubriky karoserie / přestavba.

Na obrázku je vidět montážní komplet předního směrového světla nového typu a bočního směrového světla.
Současně se zavedením předních směrových světel vedle hlavních světel se začaly montovat i boční směrové svítilny. Tato změna byla nutná pro mezinárodní předpis EHK 48, který udává, že v třetině délky osobního vozidla by mělo být umístěno boční směrové světlo.Současně se zavedením tohoto směrového světla byl upraven i sdružený přepínač Lukas, umístěný pod volantem, kde přibyl další vývod právě pro boční světla. Svítilna samotná se skládá ze dvou dílů a dvou těsnění, jak je názorně vidět na obrázku. Výměna 4W žárovky je možná po odšroubování vnějšího krytu.

Zapojení směrových světel:
 - přední směrová světla černý kabel
 - boční levé černý kabel
 - boční pravé červený kabel

Na závěr ještě jedna malá zajímavost o které zatím třeba ještě nevíte,

občas jsou k vidění a sehnání tyto průhledné kryty předních směrových světel, které dávají vozidlu podobný vzhled jako mají například Felicie. Při jejich použití je nutné zárověň použít barevné - oranžové žárovky, z typu Favorit, nebo Felicia.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (35):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení