ŠKODA techweb [homepage]
Světla
16. listopadu 1999

Dvojvláknová zadní světla

pro Š120 s horizontálnímy světly


Ve starších vozidlech například Š1000MB, či Š1203 se používaly v zadních skupinových svítilnách dvojvláknové žárovky.  A někoho z českých koumáků napadlo, jak by to vypadalo, pokud se použijí tyto dvouvláknové žárovky v zadních světlech "novějších" vozů Škoda 120 s horizontálnímy světly. Když jsem si toto vylepšení poprvé zabudovával do vozidla, tak to bylo z čistě estetického důvodu, protože se mi to líbylo. Teď, když jsem o tom začal psát článek, tak jsem se začal zajímat i o jiné aspekty. Zjistil jsem, že to možná ten český koumák pouze okoukal, protože takto dělaná světla má např. Peugeot 405, kdy má dvě obrysové žárovky vedle sebe (ve dvou svítilnách) a obě fungují zároveň i jako brzdové. Pokud se zabývám legálností těchto úprav tak samozřejmně že nejsou povolené jako jakýkoliv jiný zásah do vozidla, ale podle mého soudu spíše bezpečnosti provozu přidávají, protože pokud mi přestane svítit jedna obrysová žárovka, tak stále na té straně vozu svítí alespoň ta druhá. Taktéž brzdová světla jsou tuplovaná, takže je nelze přehlédnout.

Na obrázku je dvouvláknová žárovka 5/21W.Pro zajímavost, větší vlákno je 5W, menší 21W.
Tato žárovka tedy může suplovat svým příkonem obrysové a brzdové světlomety, zapojení kterým se budu zabývat, předpokládá umístění dvou těchto žárovek na každou stranu vozidla, kdy při zapnutých obrysových světlech svítí 4x5W a při brzdových světlech 4x21W. Problém při připojení je s paticí, původní vozy, které měli aplikované tyto žárovky, měli patice integrální ve světlometu a nelze je tedy použít pro naše účely, bohužel v současné době mi není známo, že by se na trhu vyskytovala patice vhodná pro toto použití. Proto je nutné patici vyrobyt, zručnému mechanikovi výroby (předělání) čtyř patic pro zadní světla zabere tak 2 hodiny času. Jinou možností je patici použít pouze jako držák žárovky a uzemnění a oba vodiče světel připájet přímo na žárovku, tato verze však sebou nese nevýhodu nemožnosti výměny žárovky v polních podmínkách, nebo je nutno upravit elektroinstalaci na konektory a mít jednu žárovku s napájenými kabely připravenou. Dále je nutno namontovat další kabely pro žárovky a to tak, že na každé straně vozidla od obrysového natáhneme ještě jeden kabel k brzdovému a naopak. Zda výsledek stojí za tu námahu posuďte sami.

Na obrázku jsou rozsvícené obrysové světla.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (29):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení