ŠKODA techweb [homepage]
Spojka a převodovka
22. listopadu 1999

Spojka s vinutými pružinami

použitá ve vozidlech Š120


Spojka s vinutými pružinami, tak zní název spojky používané od typu Š1000MB až po vozy Š120 r.v. do 84.

Charakteristika spojky
Spojka je suchá třecí jednokotoučová, ovládaná kapalinovým převodem. Vysouvací objímka je opatřena kuličkovým ložiskem. setrvačník i přítlačný kotouč jsou litinové. Hnaný kotouč (lamela) má nýtované pryžoosinkové obložení. Hnaný kotouč je odpružen. Spojka je upevněna v setrvačníku motoru, vypínací ústrojí je převážně na skříni převodovky. Hnaný kotouč je průměru 180 mm a má třecí plochu 270 cm3.

Demontáž spojky
Než je možno začít s demontáží spojky je nutné vyndat motor z vozu, možný eventuální postup při uvolnění převodovky a jejím vysunutí nedoporučuju, je to náročnější a trvá to déle. Po vymontování motoru, je celá spojka mimo vypínacího ústrojí na motoru - setrvačníku. Před další demontáží přítlačného kotouče je nutné označit vzájemnou polohu tohoto kotouče a setrvačníku, to je nutné pro zachování vzájemného vyvážení. Dále je možno vyšroubovat všech šest šroubů držících přítlačný kotouč. Po jejich vyšroubování je možno vyndat hnaný koutouč - lamelu. To je také nejčastější důvod demontáže spojky, výměna staré a už nefunkční lamely. Obložení je možné buď koupit samostatně a nanýtovat na původní kotouč - nedoporučuji a nebo koupit celou novou lamelu, tato varianta je vzhledem k ceně lamely (cca 300 Kč) asi nejlepší. Opotřebení lamely je možno zjistit meřením posuvným měřítkem, nová lamela má tloušťku 8,5mm a výrobce povoluje maximální opotřebení na 7mm. Pokud je spojka (lamela) měněna po 5ti a více letech je doporučeno také zkontrolovat vysouvací ložisko spojky a případně ho vyměnit, vzhledem k jeho nepřistupnosti a ceně se toto preventivní opatření jistě vyplatí.

Montáž spojky
Nandáme hnaný kotouč, poté nasadíme, dle označení, přítlačný kotouč a lehce chytneme šrouby do závitů, dále je nutno ustředit speciálním přípravkem hnaný kotouč, tomuto přípravku se lidově říká "mrkev" a jedná se v podstatě jen o jednoduchý vystřeďovací trn, stejný jako ten který vychází z převodovky. Trn se nachá zasunut a šrouby se dotáhnou. POZOR tyto šrouby jsou specielní pevnostní a neradno je zaměňovat za jiné - slabší.
Dále je nutno seřídit vysouvací páčky. K tomuto seřízení je také nutný trn, stejný jako předchozí, ten má přírubu vzdálenou od vnější plochy tlačného kotouče cca 18-19mm. Celková vzdálenost daná výrobcem je 36,5mm  od dosedací plochy kotouče. K této přírubě je nutné nastavit všechny tři vysouvací páčky, povolený rozdíl mezi páčkami je 0,1mm.
Nakonec se motor namontuje zpět do vozu.

V případě potřeby je možno provést ještě seřízení vypínací tyčky pracovního válce spojky, tento postup je stejný pro obě dvě koncepce spojek a proto je popsán ve zvláštním článku.

Obrázek zobrazuje přítlačný kotouč, lamelu spojky a jednoduché obložení hnaného kotouče.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (9):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení