ŠKODA techweb [homepage]
Motor
24. listopadu 1999

Seřizování ventilové vůle

Š 105-136, Favorit 135-136, Felicia 135B 136B 135M 136M


Na těchto motorech je nutné pravidelné seřizování vůle ventilů každých 10 000 km (nebo 15 000 km) dle předpisu výrobce, kdo chce být precizní může provádět kontrolu každých 5 000 km (dle mých zkušeností, zejména u vozidel vybavených hliníkovými zdvihacími tyčkami). Ačkoliv výrobce doporučuje seřizování ventilové vůle na studeném motoru, osvědčilo se seřizování na motoru zahřátém na provozní teplotu (T oleje > 80 st. C) a to z důvodu rozdílné tepelné roztažnosti jednotlivých zdvihacích tyček. (Tento způsob seřizování se ostatně používá na soutěžních vozech). Navíc vůle ventilů seřizovaná na zahřátém motoru eliminuje potřebu rozdílných hodnot seřizovaných za studena na sacích a výfukových ventilech (např. při použití hliníkových zdvihacích tyček na sacích ventilech).

Použité nářadí: plochá měrka 0,45 mm, očkový klíč 10/11 (s tenkou stěnou očka), plochý šroubovák, Favorit a Felicia: ráčna dvě prodloužení, ořech 30, Š 105-136: očkový klíč 30, hadr.

Příprava: Favorit, Felicia: odmontovat boční kryt řemenice klikového hřídele (3 šrouby- 2 z boku jeden ze spodu),u vozidel Š 105-136 je nutno sundat těleso vzduchového filtru atd.

Předpoklad seřizování: motor je zahřátý na provozní parametry a prohřátý krátkou jízdou, T oleje > 80 st. C, eventuálně po spuštění a následném vypnutí větráku chlazení (pro ty kteří nemají k dispozici teploměr oleje). Vypnutý motor, zařazen neutrál.

Seřizování: odšroubovat víko ventilů (2 šrouby klíč 10)a za pomocí hadru víko sundat (je horké T cca 70-80 st.C),

seřizování na 1. válci:

  • nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 4. válci (střídaly znamená moment kdy se hýbou oba dva ventily, sací se už otvírá, výfukový se dovírá - v tento moment jsou oba ventily na protilehlém, tj.seřizovaném, válci zavřeny a vačky (i náběhové a doběhové hrany) jsou natočeny mimo dosah ventilů).
  • povolíme očkovým klíčem 10/11 matku na sacím ventilu a necháme ho nasazený na právě seřizovaném ventilu,
  • pomocí šroubováku otočíme červíkem o půl otáčky doleva,
  • vložíme plochou měrku 0,45 mm mezi červík a horní dosedací plochu ventilu.
  • utahujeme červík (doprava) za současného pohybu měrkou (lehce, ne silou),
  • v momentě, kdy již není možné měrkou volně pohybovat, zajistíme matku (utáhneme) očkovým klíčem. Dáváme pozor, aby při utahování matky nedošlo k pootočení červíku.
  • opakujeme stejný postup na výfukovém ventilu.
seřizování na 3. válci:
  • nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 2. válci (tj. o 180 st.)
  • seřizujeme výše uvedeným postupem ventily 3. válce
seřizování na 4. válci:
  • nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 1. válci (tj. o 180 st.)
  • seřizujeme výše uvedeným postupem ventily 4. válce
seřizování na 2. válci:
  • nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 3. válci (tj. o 180 st.)
  • seřizujeme výše uvedeným postupem ventily 2. válce

Pozn. Pokud bude celé seřizování trvat déle než 1 minutu, je nutné seřizování přerušit a motor znovu prohřát. Vůle seřízené na ne zcela prohřátém motoru jsou chybné, kvůli změně rozměrových parametrů ventilového rozvodu z důvodu tepelných dilatací způsobených postupným, nestejnoměrným chladnutím motoru.

Autor článku: Sportmotor (Ing. Dymovský)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk



Komentáře k tomuto článku (64):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení