ŠKODA techweb [homepage]
Světla
22. října 1999

Žárovky H4

žárovky v hlavních světlech, popis různých typů např. s tzn. xenon-efektem


Co to jsou H čtyřky ? Jsou to halogenové žárovky, dvouvláknové, používané v hlavních předních světlometech. Jsou univerzální, používá je většina aut. Ve škodovkách jsou použity ve všech typech hlavních světel vyrobených  od roku 1981. Do té doby byly obvykle používány normalní dvouvláknové žárovky -nehalogenové asymetrické.Normálně užívané jsou žárovky H4 - 12V - 60/55W (cena kolem 60kč) poslední číslice udávají příkon dálkových/tlumených. Dále se dají sehnat různé vylepšené žárovky postavené na H4.

Spektrální H4 mají pozměněné spektrum a výrobce udává lepší viditelnost za snížených podmínek -sníh déšť mají označení AllWeather a stojí zhruba dvojnásobek normálních Hčtyřek. Moje vlastní pokusy se spektometrem ukazaly, že světelné spektrum se od normalních  H4 příliš neliší.

Dále se prodávaji H4 se zvýšeným světelným výkonem (příkonem) např. 100/80 W, nebo 130/90W a 160/100W tyto žárovky nejsou povoleny u nás k provozu. Pokud tam chcete dát žárovku s více jak 100 watty je už nutné změnit elektroinstalaci, původni na to není dimenzována. V každém případě jsou nutné jak na dalkové tak na tlumené relátka. Tyto žárovky vyrábí třeba fy Elta  a stojí zhruba tolik kč jako první příkonové číslo (160W = 160 kč).
 
 

Nově se objevily i žárovky s vyšší svítivostí, výrobce udává o 30%, se stejným příkonem (55W), pokusím se sehnat něco málo informací a napsat je sem. Výrobce (OSRAM) uvedl na trh tyto žárovky ve dvou provedeních normální (na obrázku) s provedení "spektrální" ALLWeather. A zanedlouho poté uvedl i třetí typ těchto žárovek COOL BLUE s modro bílým nádechem světla tzv. Xenon efektem.
 
 
 
 

Objevily se také H4 už z výroby modré, jsou však velmi drahé, sada za 800 kč. Jediná jejich výhoda spočívá v tom, že se dodávají i s modrými obrosovými žárovkami. Jednou z jejich velkých výhod je, že jsou "homologované" a tudíž plně záměnné za původní H4 bez problémů s policisty - tak to jsem se aspoň dověděl od distributora těchto žárovek.

Dodatek na závěr: při  manipulaci se nedotýkejte skla žárovky, ta při použití zčerná, nebo praskne (z mastné žárovky se špatně odvádí teplo), a pokud jste se jí již dotkli tak stačí (platit výživné (:))) ) čistým hadříkem namočeným v lihu žárovku otřít. To samozřejmě platí pro všechny halogenové žárovky.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (15):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení