ŠKODA techweb [homepage]
Motor
3. prosince 1999

Úprava sacího potrubí

Š105-136


Jedna z hlavních podmínek pro správnou činnost motoru je co nejlepší přísun směsi paliva a vzduchu. O přípravu směsi se stará karburátor (teda alespoň u většiny škodovek řady 1000-136) na správné plnění válců směsí má však velký vliv i sací potrubí, hlava, ventily....

Trochu teorie je, že pokud máme správně připravenou směs z karburátoru musíme ji dostat do válců. Správná směs je zcela homogenní a měla by být dodávána plynule beze ztrát. V praxi tomu, ale brání několik věcí: motor neodebírá směs plynule, rychlost proudění je uprostřed potrubí větší než při kraji (směs pak spadává na stěny potrubí), vnitř potrubí jsou různé hrany kde vznikají víry a směs opět spadává na stěny, nestejná teplota - potrubí je ochlazováno nebo se zahřívá a může dojít k samovznícení atd

Tak jsem se chtěl podělit o skušenosti s experimenty na tomto poli. Pro začátek jsem nechal karburátor karburátorem a věnoval se zbytku. Když sundáte karburátor a podíváte se do sacího potrubí zjistíte, že jsou tam vyfrézovány dvě díry propojené kanálkem, který je prvním zůženým a hranatým místem (já jsem tam měl otřepy až 4mm o hranách ani nemluvě). Prvním pokusem bylo zaoblit všechny hrany, zvětšit ten kanálek mezi komorami a vyleštit stěny. Používal jsem technologii jako ruce, pilník, šmirgl, frézky, leštička a všechno dohromady. Buhužel tvar odlitku nedovoluje plné propilování kanálku. Později jsem zjistil, že ideálním řešením je sehnat si sací potrubí ze Š 110R nebo 110LS, teré má přesně ten tvar kterého jsem se snažil dosáhnout a stačí k němu dodělat přípojku podtlaku pro posilovač a finálně vyleštit stěny, další částí je připojení karburátoru kde je potřeba slícovat všechna těsnění a podložky s karburátorem a sacím potrubím (jsou tam přesahy i 3mm). Sací potrubí se připojuje na hlavu motoru přez těsnění - lepší je těsnění s oplechovanými průchody které přesně pasuje na hlavu horší je, že na sebe nepasuje sací potrubí a kanály v hlavě (speciálně na typ 135/136 i o 5mm!!!) musí se potom podle hlavy trochu upravit díry na přichycení sacího potrubí. Další částí kudy směs prochází je hlava válců nejjednodušší je obrousit kanály a strhnout případné hrany - u hlav které mají vkládaná sedla (Š 135/136) většinou sedla nepasují na kanálek, ale s tím bych radši moc nedělal (ani toho moc nejde), když už je hlava dole je dobrý vyčistit i výfukové kanály, zkontrolovat ventily přebrousit atd.. S hlavou se dají vůbec dělat zázraky - úplně předělat sání, ventily, jiné pružiny, spalovací prostor, jiná hlava??, ale o tom až potom. To je asi tak vše.
A výsledek ??
Kamarád mi říkal, že se zvýší spotřeba protože jde víc paliva. Já zase, že palivo tolik nespadává a nevíří tak nevím. Já jsem naměřil spotřebu o 0,1-0,2 l nižší, ale to záleží na stylu jízdy. Nárůst výkonu jsme neměřili protože nebylo jak, ale subjektivně auto jede o něco líp hlavně ve vyšších otáčkách (už se tolik neškube když podřazuju nad 90 na trojku a chci předjíždět) a co jsem poznal jako první je že když nastartuju studený auto na a vypnu sytič ho tak to tolik neškube. Ještě bych chtěl podotknout, že při současné výměně vačky za rozumě ostřejší je výsledný efekt daleko citelnější.

Autor článku: Zazaa (Radek Záleský)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (19):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení