ŠKODA techweb [homepage]
Motor
15. prosince 1999

Elektrický větrák

pro Škoda 110R


Původní mechanický větrák chlazení se dá s menšími či většími úspěchy nahradit za elektrický. Má to několik výhod, asi největší je zmenšení setvačných hmot motoru. Také už jsem zaslechl názor, že to přidá i na výkonu, pokud tomu tak je tak je to rozdíl velmi malý. Pravdou je, že motor po výměně jde lépe o otáček Tuto výměnu jsem dělal metodou pokus-omyl. Nejdříve jsem obhlédl nějaká řešení v Mělníce a pak se pustil do vlastní úpravy.

Nejdříve musím uvést. že bez chladiče oleje nemáte šanci auto s "elektrikou" uchladit. A teď uz k vlastní úpravě. Nejdříve jsem použil větrák z Favorita, původně velmi úspěšně vyzkoušený ve Škodě 1000MB - na tu to stačilo s přidanými kapsami na mřížkách sání vzduchu k chladiči. Na eRko to už nestačí, auto neuchladíte při rychlosti větší než 80 km/h ani při naplno zapnutém topení. Pravděpodobně to souvisí s obtékáním vzduchu kolem zadních blatníku. Amáterskou metodou jsem zjistil že při rychlostech nad 80 km/h se v prostoru před chladičem tvoří vír a při rychlostech nad 120 km/h dokonce podtlak, který má méně výkoný el. větrák problém překonat. Dá se tomu pomoci kapsami místo mřížek sání vzduchu, ale nepodařilo se mi najít kompromis mezi vzhledem a funkčností.

V Mělníce jsem se nechal inspirovat tímto strojem a jelikož jsem nechtěl měnit chladič upravil jsem si řešení podle svého. Majitel nádherné Škody 1000MB to vyřešil pomocí kompletního chladiče z Octavie 1,6 s vrtulí a motorkem z Octavie 1,8T s klimatizací. Já jsem použil původní chladič s měděným jádrem s motorkem z Octavie 1,6. Jelikož už je problém napasovat tenhle větrák na původní saharu, byl jsem nucen vyrobit saharu zcela novou z nerezového plechu a části sahary s trojnožkou z Octavie. Sahara je vyrobená z rovného plechu tlouštky 1 mm se zahnutými okraji (cca 20 mm). Tyto okraje lícují s bočními stěnami chladiče, nahoře a dole jsou trochu menší a lícují s čelní plochou chladiče v místě, kde dosedala původní sahara. Při návrhu je potřeba dát pozor na mezeru mezi chladičem a sběrným výfukovým potrubím.. Z plastové Octavia-sahary jsem vyřizl kruhovou část kolem vrtule včetně patek pro trojnožku, takto vzniklý díl jsem nalepil na plech kontaktním lepidlem. V místě patek, je potřeba svrtat plast s plechem ovory 5,2 mm a trojnožku s motorkem připevnit pomocí dosttečně dlouhých šroubů M5. Pozor na možný kontakt matic s chladičem!  Tento celek se potom svrtá s chladičem a upevní čtyřmi šrouby, stejně jako původní sahara.

Elektrické zapojení je jednoduché, buď použijete stejně jako já ruční spínač, nebo do chladiče zabudujete termospínač z Octavie - způsob nechť si zvolí každý sám, já jsem zvolil ruční ovládání. Doporučuji u obou variant kontrolku funkce větráku na palubní desce. Motorek je dvourychlostní, stačí použít pouze "druhou" rychlost otáčení. Doporučuji připojení "za spínací skříňku" např. na pojistku č.2. Schéma zapojeni:

Zkušenosti mám zatím dobré, akorát v těch největších vedrech jsem byl nucen občas pustit topení. Doporučuji všem použít motorek s "rovnou vrtulí" z Octave 1,8T nebo upravit mřížky - nejlépe vyrobit kapsy. Závěrem bych rád dodal, že toto řešení je sice elegantní, ale náporovému chladiči se nevyrovná - o něm někdy příště.

Autor článku: Travex (Radim Trávníček)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (15):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení