ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
28. prosince 1999

Zimní příprava

starších Škodovek


V našich podnebních podmínkách nejsou zimy nijak kruté přesto dokážou život řidičům pěkně znepříjemnit, tento článek se bude zabývat jak některým nepříjemným situacím v zimě předejít.

Dveře
S dveřmi v zimě jsou dva problémy, první možností je zamrznutí zámku s důsledkem nemožnosti dveře odemknout(otevřít), nebo dveře přimrzlé k těsnění, kdy taktéž nelze dveře otevřít. V případě zámků pomáhá promazání zámku a zámkového systému vazelínou (např. Mogul LV2, nebo Castrol LM, nebo Mobil). Pokud je již pozdě a potřebujete se dostat do vozidla, které má zamrzlý zámek (ne zámkový systém) doporučuji použití speciálního přípravku pro rozmrazování zámků (roztok), v případě absence jakéhokoliv "chemického" rozmrazovače, je také možno klíček vždy nahřát nad zapalovačem a poté vložit do zámku a toto několikrát opakovat.

Na obrázku je zámek vozů Škoda 105 - Rapid, který je vhodné před zimou namazat jednou z výše uvedených vazelín.
Druhým možným problémem je přimrznutí dveří k těsnění, proto se těsnění potírá glycerinem.

Chladící kapalina
Jak je známo všem již od věku školního voda  již při mínus několika stupních zamrzá, problém je v tom že také při této přeměně skupenství mění svůj rozměr - roztahuje se, takže každý si jistě dokáže představit jak by toto zamrznutí dokázalo poničít celý chladicí systém, např praskly by trubky, hlava, blok motoru. Z těchto důvodů se v chladící soustavě používá směs nemrznoucí kapaliny a destilované vody. Poměr této směsi určuje její bod mrznutí, pro naše klimatické podmínky postačuje směs do -20 stupňů celsia. Nejznámějším zástupcem těchto nemrznoucích kapalin na našem trhu je tuzemská prodejní značka Fridex, ředění této kapaliny 1:2 s destilovanou vodou odpovídá -20 st. C. Aktuální bod tuhnutí vaší právě používané chladící kapaliny je možno změřit hustoměrem.

Hlavy motorů všech novějších vozidel jsou proti rozpínavosti vody, která zamrzá chráněny protizámrazovými zátkami, což je to kolečko, které je zhruba uprostřed obrázku, částečně schováno za rozdělovačem, pokud vím tak všechny škodovácké motory měli toto opatření od typu Š1000MB

Pneumatiky
Nejvhodnější je záměna za zimní pneumatiky, které mají daleko lepší adhézní vlastnosti na sněhu ledu atd. V případě zájezdu na hory je také vhodné přibalit sněhové řetezy. Ti z nás kteří jsou méně majetní a mají pouze jednu sadu pneumatik (letní, univerzální) musí dbát na minimální hloubku vzorku a přizpůsobit styl jízdy sníženým možnostem vozidla. Na zimu jsou vhodné také zimní protektory, které jsou levné a v zimě nevadí tolik jejich rychlostní limit. Zimní prostředí soli atd poškozují také elektronová kola a proto je vhodná výměna v zimě za obyčejné plechové disky.

Ostřikovací kapalina
Zde je přechod teplot pod nulu také nebezpečný, týká se zejména čerpadla chladící kapaliny, kde může roztrhnout těleso čerpadla. Samozřejmně že je možné poškození hadiček a nádržky. Tomuto stavu se dá předejít použitím "zimní ostřikovací kapaliny", tato se prodává v podstatě ve dvou provedeních buď přímo do -20 st. C, která se dále neředí, nebo pro nižší teploty kterou je dále možno ředit nejlépe destilovanou vodou a dosáhnout tak optimálního stavu pěněženky/stavu hladiny. Zřejmně nejznámějším na našem trhu je Glacidet, který se prodával minulou zimu v teplotách do -20 a do -50 st. C.

Benzínový systém
Benzínový systém je v zimě náchylnější na absorbci vody, ta poté může zamrznout v hadičkách a nejde nastartovat motor, proto je v zimě výhodné používat přísadu do benzínu, např. Velfobin, který váže na sebe vodu a ta se pak spálí v motoru. Před zimou je také vhodné vyčistění palivového systému a nádrže.

Akumulátor
V zimě je třeba věnovat akumulátoru zvýšenou pozornost, nejen že mu vadí nízké teploty, které snižují jeho kapacitu, ale také mu vadí menší nabíjení, či dokonce vybíjení v průběhu jízdy zapříčiněné častějším používáním světel, ventilátoru, vyhřívání zadního okna, mlhovek a jiných typicky zimních zařízení, tak se může stát především při kratších cestách, že akumulátor stále ztrácí svůj náboj, protože není nabíjen. Pak jednou přijdete k vozu a prostě už nenastartujete, proto je vhodné v zimě občas vzít akumulátor domů do tepla a nabít ho na domácí nabíječce (viz článek elektrika/akumulátor) do vozu ho dávejte až  před odjezdem. Dalším problémem akumulátoru je, že vybitý akumulátor nejenže nenastartuje vozidlo, ale navíc ještě může zamrznout při relativně pár stupních pod nulou, stav nabití totiž přímo ovlivňuje teplotu při které elektrolyt zamrzá, čím více nabitý akumulátor, tím nižší teplota je třeba. Plně nabitý zamrzá zhruba při -70 st. a úplně vybitý cca při -10 stupních C. Co se týká startování tak je nutné pouštět spouštěč nejvíce na 10 sekund a mezi jednotlivými spouštěními čekat 20-30 vteřin, protože jinak se ničí akumulátor nadměrnou zátěží.

Startování
Možnosti dobré startovatelnosti v zimě ovlivňuje systémově mnoho komponent. Nejdůležitější je, aby motor měl kompresi, to je ale bohužel jinak než generálkou neovlivnitelná hodnota. Dále je nutné aby byl v pořádku palivový systém, karburátor. Před startováním je vhodné ručně načepovat pumpičkou benzín aby se zbytečně motor netočil na prázdno. Dále je nutná dobrá funkce zapalování, nejlepší je elektronické bezdotykové zapalování, které je schopno dávat plnou jiskru i při 6V, případně je vhodný předřadný startovací odpor (vozidla od 84 ho mají standartně montován). A v neposlední řadě startovatelnost ovlivňují akumulátor a startér, akumulátor je třeba udržovat stále nabitý.

Oleje
Také motorový olej má své mezní teploty funkčnosti, v dnešní době se sice již používají výhradně celoroční oleje, ale záleží na klasifikaci do jaké teploty -stupňů je možné ho použít, při nižsích teplotách tuhnou a výrazně snižují možnost nastartovat. Problematikou provozních teplot olejů se zabývá článek "olejový systém" / rubrika motor.

Námraza na oknech
Specifickým přikladem pro vozidla Škoda 105-120 je bohužel námraza oken problém je většinou v tom, že zamrzají i zevnitř, jedná se o kondenzát  vody ve vzduchu, který se usazuje právě na sklech. Nedoporučuji tuto námrazu seškrabávat, ale použít rozmrazovací spreje, u zadního okna není možné v žádném případě používat škrabku zevnitř, hrozí poškození vyhřívání zadního okna.

Ochrana karoserie
V zimním období značně trpí podvozek vozidla, nejen nízkými teplotami a neustálým útokem vody, ale především útoky agresivních posypových látek, které si lehko poradí s antikorozní ochranou. Proto je vhodné jednou za dva roky nechat vystříkat dutiny a spodek vozidla antikorozním prostředkem na bází asfaltů, nebo plastů. Nejčastěji se k tomuto opatření používá prostředek Rezistin, případně Plastizol. Tuto pěči pro náš vůz je vhodné svěřit odbornému servisu, protože svěpomocí je špatně aplikovatelná.

Nasávaný vzduch
Vozy do roku výroby 83 měli měnitelný přívod vzduchu, v tomto případě je třeba nasadit hadici a přesunout zaslepovací zátku z boku dozadu. Novější vozidla již mají zapojeny oba vstupy a přepíná mezi nimy klapka ovládaná termostatem, v tomto případě je vhodné zkontrolovat funkci termostatu - mírně přihřát zapalovačem, měl by hýbat klapkou.

Štastnou cestu v zimě a málo nehod přeje Chipmen.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (7):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení