ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
26. ledna 2000

Rady při koupi staršího vozu

pár dobrých rad jakému autu se vyhnout při koupi a na co si dát pozor


Při samotné koupi je vhodné kupovat škodovku tzv. od známého, sníží se tím pravděpodobnost zakoupení kradeného vozu či vozu s nímž bylo špatně zacházeno. Ve vlastním zájmu zkontrolovat, zda auto má všechny doklady – tj. (velký) technický průkaz, osvědčení o technickém průkazu, doklad o uzavření pojištění o odpovědnosti z provozu vozidla (sama složenka nestačí), osvědčení o měření emisí.

Podle (velkého) technického průkazu zkontrolovat číslo motoru – je vyraženo na bloku motoru, na přírubě pro vodní čerpadlo. Číslo karosérie je vyraženo na příčné stěně prostoru pro zavazadla. Ve (velkém) technickém průkazu by měl být záznam o provedení technické prohlídky a její způsobilosti do určitého data. Čím více dnů od data koupi do data způsobilosti uplyne, tím samozřejmě lépe.

Při koupi musí prodávající odhlásit vozidlo na DI a přihlásit ho na kupujícího. Jsou – li prodávající a kupující z jiných okresů, pak prodávající auto pouze odhlásí z evidence na DI ve svém okrese, technický průkaz předá (pošle) kupujícímu a ten auto přihlásí na sebe na DI ve svém okrese. Přeji dostatek trpělivosti při jednání na úřadech.

Doporučuji sepsat písemnou smlouvu, jejíž součástí by měl být popis technického stavu vozidla (motor, převodovka, řízení, brzdy, interiér, výbava atd…………..).

Na prohlídku kupovaného auta je dobré přizvat známého, který je současně dlouholetým majitelem škodovky. Dobré je taky absolvovat zkušební jízdu a během ní poslouchat chod motoru, jestli je plynulý bez různých pazvuků. Je třeba vyzkoušet brzdy (např. při jízdě z kopce proti skále) a zdali pak je v pořádku geometrie přední nápravy a řízení. Jestliže udržení auta v jízdě v přímém směru si vyžaduje sil nejen řidiče, ale i spolujezdce, asi to nebude to pravé ořechové.

Po absolvování zkušební jízdy je dobré si auto prohlédnout ze spodu na rampě a zaměřit se na veliký problém škodovek – korozi. Prorezlé bývají prahy, blatníky, výfuk, brzdná soustava a někdy kompletně celý spodek vozu. Každý musí uvážit sám, zda je ještě bezpečné auto, do něhož vidíme nejen okny, ale i např. podlahou. Je vhodné prohlédnout si blok motoru, jestli někde neprosakuje olej (nekape).

Karoserie bývá zasažena korozí dost značně, lepší je auto v původním laku s místní bodovou korozí, než karosérie s novým lakem – v tom je určitě “zalakovaný” pes.

Závěrem můžu konstatovat, škodovka obohatila během krátkého času můj život o další rozměr za laciný peníz. Případné opravy, doplňky a investice do škodovky se pohybují řádově ve stovkách, z čehož vyplývá, že škodovka je takřka ideální přibližovadlo.

Autor článku: Debnár (Petr Debnár)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (8):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení