ŠKODA techweb > Komentáře k článku: Automatické zápínaní světel 2
ŠKODA techweb [homepage]

Komentáře k článku: Automatické zápínaní světel 2

RE: RE: RE: Nedoporučuji pro š 1xx
Datum: 10.03.2007, 22:16
Od: Petr Novotný <novotnyp@unet.cz>

Reaguji na Tvůj názor na techweb škoda, na automat rozsvícení světel přes dobíjení. Jak jsi psal, že je jednodušší zapojit spínání relé na klíček na konektor č.15, je pěkná blbost. Co když budeš chtít mít zapnutý klíček, aby jsi větral, či měl puštěné autorádio, nebo podobně, tak budeš jako šulin ještě při tom svítit, potom taky zbytečně blikáš s halogenama, a ještě nemáš informaci o tom, že Ti to dobíjí. PIC Petr


RE: RE: tyristor
Datum: 1.03.2007, 21:00
Od: Kabrňák <kabrnak@mail.t-com.sk>

ahoj Michal. 12.12.2006 si písal, že to automatické zapnutie svetiel do Felicie si vylepšil tranzistorom a tyristorom. Pošli mi prosím Ťa tú schému. Píšeš, že to nezhasne ak nefunguje dobíjanie. Dobre tomu rozumiem, veď na to je tam ten tyristor, ale má to nevýhodu, pretože síce nezhasnú svetlá, ale keď počas jazdy prestane dobíjať alter- nátor, bude to statočne cucať baterku ( zapalovanie a svetlá bez dobíjania-no neviem, neviem). Ale myšlienka je to dobrá. Mimochodom to pôvodné zapojenie som nahodil od roku 2003 asi do 30 áut Favorit a Felícia a zatiaľ sa mi nikto nevrátil s nijakým problémom. Ďakujem kabrňák z Piešťan


Super vec
Datum: 31.12.2006, 9:31
Od: Miroslav Almasi <miroalmasi@gmail.com>

Clovece toto je podla mna najlepsia myslienka ohladne automatickeho zapinania svetiel aku som kedy videl. Uz som nad tym hodne kumstoval ale napajat relatko od alternatora je proste super funkcne a primitivne zaroven. Vzdy mi islo nanervy, ze bud svetla zabudnem zapnut alebo my tahaju baterku kym nastartujem lebo ich mam stale zapnute alebo proste opzdovac zapinal skoro ci neskoro, co hlavne v zime a v tme nie je vyhra pochopitelne. Cudujem sa ti, ak si to este nepatentoval... skvely napad :-)


RE: tyristor
Datum: 12.12.2006, 0:31
Od: Michal <pecino@centrum.cz>

neco podobneho jsem resil a vyresil jsem to jeste trochu komfortneji. dal jsem pred gate tyristoru jeden tranzistor ktery ma v bazi kondezator napajeny pres odpor z kontrolky dobijeni. jakmile zhasne konrolka zacne se nabijet kond a tim padem svetla se roznou trosku se spozdenim a tyristor spina rele ktere ma potrebne silove kontakty. u nekterych aut je nutne spinat vice okruhu. Vyhoda tyristoru je jasna, nezhasnou svetla kdyz prestane fungovat dobijeni. jestli ma nekdo zajem tak mam rukou kreslene funkcni schema. Michal


RE: RE: Nedoporučuji pro š 1xx
Datum: 30.11.2006, 17:30
Od: Lukin <super-cumacek@volny.cz>

Proč to dělat jednoduše když to jde složitě...Nejednoduší zapojení lety ověřenou metodou je plus pro relátko vzít z plusu který se objeví po otočení klíčku tuším 15 nebo 30 momentálně si nemůžu vzpomenout.A mínus vzít z ovladacího plusu starteru ten tenčí drát co vede do starteru a spína silovej elektromagnet.Při startování má rele z obou stran plus tudíš světla nesvítí a po nastartování plus ze starteru zmizí a přez vlastní vynutí startéru který má 0,0prd ohmu relé dostane kostru a přitáhne tudíš rozsvítí světla.Je to jednoduché vyrobení x kontaktu u škodovek které x kontakt nemají.Já mám starýho passata s rokem výr. 82 a ten xko už má,takže relé mám na xku.Ale vy si ho mužete vyrobit víše popsanou metodou.Světla se automaticky rozsvítí po otočení klíčku do první polohy při startovaní zhasnou a po vypnutí klíčku samozřejmě zhasnou taky.Jediný nedostatek je že když startujeme tak než otočíme klíčkem až do druhé polohy startovaní tak se světla při přejetí prví polohy klíčku rozsvítí ale nemáme diesel,takže proč klíček nechávat v první poloze dlouho.Když se sním otočí rychle tak se nestihnou ani rožnout.Je to lepší než zasahovat do životně a provozně důležityho dobíjecího okruhu.Toto zapojení lze uplatnit na všech autech co mají startér. :-)


RE: RE: Dotaz
Datum: 2.10.2006, 6:34
Od: Petr Slezák <info@slezak-petr.cz>
WWW: http://www.slezak-petr.cz

Ahoj já jsem problém světel řešil tento prodloužený víkend a myslím si, že se podařilo ... Co potřebujeme, tak je rosvítit světla, pokud běží motor ... Takže používám dvě relé: Základní které je ovládané Plus z klíčku Mínus z alternátoru (pokud nedobíjí) jakmile alternátor začne dobíjet, relé rozepne ... Z tohoto relé přes jeho rozpínací kontakt ovládám relé pro světla. Princip hlavního relé: Plus máme jen když je zapnutý klíček, mínus jen pokud alternátor nedobíjí jakmile alternátor začne dobíjet, relé rozepne, a přes jeho rozpínací kontakt plus od klíčku sepne druhé relé, kterým napájím světla ...


Mám zbytečné pochybnosti?
Datum: 12.07.2006, 10:36
Od: Jarda <no@no.xx>

Vypadá to jednoduše a zajímavě, ale protože jsem nedávno měnil regulátor napětí, mám obavy, aby toto zapojení neovlivňovalo jak funkci dobíjení akumulátoru (již to bylo v diskuzi zmíněno), tak aby nebyl větší proudovou zátěží (paralelní zapojení žárovky kontrolky a relé) namáhán samotný regulátor napětí, případně i pomocné diody alternátoru sloužící pro regulátor napětí. Mám tuto pochybnost, protože jako kontrolní žárovku lze použít pouze žárovku s určitou watáží - tuším 1,2W. Jaké zkušenosti máte vy, kteří jste tuto úpravu použili?


RE: Dotaz
Datum: 5.06.2006, 20:59
Od: amper <frantaslavík@seznam.cz>

Pokud ti chcipne motor musíš zapnout světla klasickým způsobem (vypínačem světel).


kopírovat nápady se nemá
Datum: 12.05.2006, 13:41
Od: Lukáš <Havlicek.Lukas@seznam.cz>

sice nevím kde si to sehnal možná ti to někdo řekl možná okopíroval z auta kde ti to někdo namontoval


RE: Malý problém
Datum: 11.02.2005, 14:29
Od: Cootcha <cootcha@email.cz>

Tak uz je to v pohode, dal jsem pred civku do serie odpor 50 Ohmu, protoze i pri vypnutym motoru protekal relatkem proud asi 15mA a to stacilo k sepnuti rele. Zdar...


Malý problém
Datum: 6.02.2005, 18:59
Od: Cootcha <cootcha@email.cz>

Nedávno jsem toto zapojení namontoval do Favorita '92 a problém je v tom, že občas se světla rozsvítí už po otočení klíčku a samozřejmě svítí i při startování přičemž kontrolka dobíjení svítí! Stává se to především po delším stání motoru (pár hodin). Neví náhodou někdo co dělám špatně? Děkuji a Škodovkám Zdar!


RE: RE: RE: RE: RE: Dotaz
Datum: 18.08.2004, 10:46
Od: Martin Zlámal <bojim.se@spamu.cz>

Mohl byste člověku méně zdatnému v oboru elektro popsat podrobnější návod? Třeba konkrétní typ, či název relé. Na co je potřeba dát si pozor atd... Děkuji za odpověď.


Jen 2 detaily
Datum: 31.01.2002, 17:39
Od: Lensik <peterka@profinet.cz>

Jednoduché, praktické (u funkcnich motoru). Dva detaily se kterym se kazdy potka, a to ze relatko je se zarovkou v serii a snizi napeti na polovinu. Proto je v tomto pripade 12 V relatko nepouzitelne. Dalsi detail, ktery neni uveden, je ze kontrolka po nastartovani a rosviceni svetel stale sviti, s mensi intenzitou, ale je nutne si na to zvyknout.


A co prst
Datum: 24.11.2001, 22:47
Od: mirek <marcisin@mujbox.cz>

A co prst "třeba ukazováček" .Vteřina a mozek......


Pro S120
Datum: 22.03.2001, 1:43
Od: Standa <mun@seznam.cz>
WWW: http://ponocovani.zde.cz

Pokud by se nejakemu zrucnemu elektrikari chtelo uvest zde navod spinace s casovym zpozdenim (svetla se zapnou 20-30 sek po otoceni klickem) a moznosti tuto funkcu vyblokovat (prepinac), byl bych mu moooc vdecny...


RE: Dejte pozor !
Datum: 10.03.2001, 17:46
Od: Ditis <ditis@atlas.cz>

Myslím, že není třeba dělat si velké obavy z přetížení relátkem. Prakticky nezném auto, kterému by vadilo nějakých 0,2-0,3 Ampéru navíc.(Je standartní odběr relátek.) To co vás asi potká je, že vám po startu bude kontrolka zhasínat při vyšších otáčkách motoru než předtím. To je ale u takového zapojení normální. Co bych ale udělal je, že bych dal pojistku (1 A) mezi ovládání relátka a konrolku - Mohlo ba se stát, že by došlo k poškození alternátoru při případném zkratu v relátku nebo ve vedení za pojistkou! A u nových alternátorů by to znmenalo výměnu celého usměrňovače, což je otázkou řádově i tisíců korun, takže pozor!!!


RE: RE: RE: Nedoporučuji pro š 1xx
Datum: 7.03.2001, 15:23
Od: Dare <da.re@seznam.cz>

Presne tak, vic by jsi usetril zarovky a spinace kdyby jsi ty svetla nechal zapnuty za jizdy porad (tak jak to uklada vyhlaska), nez kdyz je zapinas a vypinas pred policajtama.


RE: RE: Nedoporučuji pro š 1xx
Datum: 4.03.2001, 22:54
Od: Tom <nemeto@centrum.cz>
WWW: http://tn.kgb.cz

Jen tak mimochodem nesvitis kvuli policajtum ale kvuli sobe, abys byl viden a nesmet te nejakej slepon. Auto ktere sviti je napr v lese videt o stovky metru driv nez neosvetlene, coz je pri predjizdeni k nezaplaceni...


RE: RE: RE: RE: Dotaz
Datum: 28.02.2001, 15:00
Od: Frant.Masek <Masekf@post.cz>

Já jsem si do svý 120 namontoval zařízení podobné popisovanému, je však jednodušší a nemá za účel automaticky zapínat světla, ale pouze světla zhasnout, když zapomenu.Je to velmi jednoduché:napájecí drát spínače světel (u 120 žlutý) jsem přerušil relátkem, k jehož ovládání posloužil proud od pojistky č.2. To znamená,že když vypnu klíček, světla zhasnou. Ještě jsem relé obešel drátem se spínačem, takže kdybych náhodou potřeboval např.nechat svítit parkovačky, sepnu spínač. (můj spínač by asi víc než parkovačky stejně neutáh). Funguje to bez problémů a mam klid.


RE: RE: RE: Dotaz
Datum: 26.02.2001, 12:19
Od: Milan Gono <see@email.cz>

Myslím, že není podstatné jestli se mi to stalo, ale to, že se to stát může a pokud bych měl pro jistotu vždy zapínat světla ručně, pak na co mi je takovéto zařízení. A co se týče otáček, psát, že by neměli klesnout je jedna věc a druhá je praxe (při studeném motoru na volnoběh i pod 500 ot/min).


RE: RE: Dotaz
Datum: 26.02.2001, 8:58
Od: Dare <da.re@seznam.cz>

Kdyz jedes v noci a bojis se, ze ti vypne motor (stalo se ti to uz nekdy v noci ?) tak prece muzes svetla zapnout rucne spinacem a mas jistotu. Tohle zapojeni je vhodny treba do mesta. Otacky u skodovky by na 500 (min 800)nemely klesnout nikdy, protoze potom jsou emise vyfukovych plynu jako u Trabanta.


RE: Nedoporučuji pro š 1xx
Datum: 26.02.2001, 7:31
Od: Andrew <bigandrew@seznam.cz>

A nebo zapínat světla jen před policajtama. Já to tak dělám a stále to funguje. Když jsou světlomety patřičně od soli, tak ani nemají šanci ze vzdálenosti cca 50 m poznat, jestli svítím, nebo ne.


tyristor
Datum: 22.02.2001, 17:26
Od: lubos <lubos.stehn@agroweb.cz>

Existuje podobne reseni, ktere jsem mel sveho casu na motorce a vyuziva kontrolky mazani a tyristoru. Tyrystor se zapoji ridici elektrodou pres odpor mezi spinac taku mazani (pri se pnuti se ukostruje) a kontrolku mazani. Pri zaonuti zapalovani sviti kontrolka a tyristor nesepne, protoze jeho ridici elektroda je pripojena na zaporne napeti. Kdyz se pinac taku mazani rozpoji (po nastartovani motoru) na ridici elektrode tyristoru se objevi kladne napeti (pres kontrolni zarovku) a tyrystor sepne a zapne svetla. Takze pokud bude svitit kontrolka mazani svetla budou zhasnuta, kdyz kontrolka zhasne, svetla se rozsviti a zustanou svitit i kdyz bude kontrolka problikavat (tyristor zustane sepnut). Rozepne jej az odpojeni napajeciho napeti, ke kteremu dojde pri vypnuti zapalovani. Tim je zabezpeceno, ze svetla nebudou nikdy svitit pri startovani a naopak zustanou svitit i pri nahodnem samovolnem zhasnuti motoru. Jednu nevyhodu to ma. Tyristor se bude asi dost zahrivat, takze je lepsi, pouzit typ na mensi vykon a do zateze zapojit civku rele a pres jeho kontakty pak spinat hlavni zatez (svetla).


RE: RE: Dotaz
Datum: 22.02.2001, 10:07
Od: Milan Gono <see@email.cz>

Použití tyristoru mělo určité výhody např. odběr řádově mA, při samovolném zhasnutí motoru by světla svítila dál, stejně tak při poklesu otáček, větší spolehlivost a životnost, ale také nevýhody nutnost chlazení, pokles napětí o 0,7 V, světla by se vypínala stávajícím vypínačem a to zapnutím světel a následně vypnutím by se vypnul tyristor při stojícím motoru. Pokud by během prvního startování nechytl motor a na chvíli zhasla kontrolka dobíjení pak by světla svítila při druhém startování. Nejjednodušší by bylo si zvyknout, nebo zjistit jak to řeší výrobci takto vybavených aut. PS bylo by dobré kdyby se k tomu vyjádřil autor.


RE: Dotaz
Datum: 21.02.2001, 18:59
Od: JardaK <jardak@economia.cz>

Nojo, je to genitálně jednoduchý, ale místo toho relátka by to chtělo tyristor, že jo?


Dejte pozor !
Datum: 21.02.2001, 12:45
Od: Jarda <->

Pozor: Rele nesmi mit velkou spotrebu proudu - u nekterych automobilu by se zmenilo dobijeni baterie (viz napr. v nekterych navodech je uvedeno, ze i pri spalene kontrolce dobijeni se nemusi spravne dobijet akumulator), zavisi dle zpusobu zapojeni dobijeni a pouziteho regulatoru.


RE: Nedoporučuji pro š 1xx
Datum: 21.02.2001, 11:57
Od: SiMi <sindelm@post.cz>

No, ono by asi bylo nejlepsi, kdyby se ta svetla rozsvecela po nastartovani a zhasinala az pri vypnuti klicku. Je to za cenu mirne komplikace zapojeni. Myslim, ze ani tak nejde o to rozsveceni, ale spis o zhasinani. Spousta lidi na to zapomina a pak maji vybytou baterii. Jinak, ze zapnuteho pasu se blbe leze, ale svetla, ta te tak netrknou :-)).


Nedoporučuji pro š 1xx
Datum: 21.02.2001, 9:48
Od: Milan Gono <see@email.cz>

Možná, že tohle zapojení funguje dobře u novějších aut, ale u š1xx bych měl pochybnosti. nevím jak komu, ale mě kolísají volnoběžné otáčky někdy i pod 500 ot/min, a při těchto otáčkách svítí kontrolka dobíjení a tudíž nesvítí světla. A co když jedu v noci a při rychlosti 90 km/h se zastaví motor. Něco takového bych do svého auta nikdy nedal. Nejjednodušší by bylo zvyknout si zapínat světla stejně jako jsme si zvykli (někteří) zapínat pásy.


RE: Dotaz
Datum: 20.02.2001, 15:30
Od: Netopýr <tvoves@seznam.cz>
WWW: http://plivnik.cz

to je fakt, stálo by zato to zapojit tak, aby se to vypínalo s kontrolkama.


Dotaz
Datum: 20.02.2001, 6:48
Od: Bleys <Dworkinn@centrum.cz>

emusi to byt spatny, ale co se stane kdyz ti za jizdy chcipne motor??? Nevypnou se ti svetla??-))) Prece prestane alternator dobijet a tak ti to prece musi zhasnout?? Mas i tohle nejak podchyceny nebo proste myslis ze treba skodofky jsou naprosto spolehlivy auta??



Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 
© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení