ŠKODA techweb > Komentáře k článku: Optozapalování pro Š742
ŠKODA techweb [homepage]

Komentáře k článku: Optozapalování pro Š742

Plošný spoj
Datum: 6.04.2016, 10:22
Od: Jindřich Klíma <klima.jindrich@email.cz>

Ahoj lidi, rád bych si toto zápalko postavil na svůj traktůrek. Máte někdo plošný spoj a osazovací plán na verzi s Favoriťáckou cívkou? Předem díky za pomoc.


Stabilizátor
Datum: 6.11.2006, 8:58
Od: Radek Kolář <DjZeik@seznam.cz>

Zdravíčko, v článku sem si všiml že píšete o použití stabilizátoru LM317, ale ve schématu jste napsali LM137, je to chyba, nebo je to schválně?


RE: Uprava? Napad?
Datum: 29.09.2006, 16:57
Od: Tonna85 <tonda.liska@centrum.cz>

Proc jsou pripojeny na bazi?nad tim moc nebadej,proste to tak je a je to odskouseny a overeny v praxi.pokud bys chtel blizsi vysvetleni,musel by si znat zaklady elektrotechniky a pak bych ti to v rozsahu 2 A4 vysvetlil. Kladivko pripojit muzes,pravdepodobne to bude pracovat,ale-malinko zlepsis energii jiskry,ale-pokud kladivkem nespinas dostatecny proud,ztracis efekt samocisteni a na jednom kontaktu se ti udela "krater" a na druhem "dulek".Dale pak kladivko odskakuje a dela vsechno mozne,a pak je tam jiny pomer doby sepnuti/rozepnuti.A dalsi a dalsi problemy.Ten kdo napojil kladivko a myslel jak vyhral,se pletl.Vyslekem byla jeste horsi fuknce nez u rozumne serizeneho kladivka a obyc, zapalovani.Jeste neco?


Uprava? Napad?
Datum: 29.09.2006, 13:50
Od: abdul <Abdulah@tiscali.cz>

Co kdybych pripojil misto toho optoprvku kladivko :) A spinal to primo kontaktem na inducku. A proc jsou ty tranzili pripojeny na bazi? Ze by kvuli mensimu namahani ale zasejc vice namaham BC640tku coz taky neni to prave orechove. Moc se v tom nevyznam tak budu rad za kazdou odpoved Diky


RE: nápad
Datum: 21.06.2006, 0:39
Od: Gemini <raibeen@azet.sk>

hello, mam v skodovke motor 1490ccm , chcem poriesit lepsie zapalovanie, no mam dilemu...pouzit optozapalovanie s odstredivou regulaciou do max 6000 ot, alebo mam radsej pouzit rozdelovac BOSH zavodny bez podtlaku ?? Pracovne otacky motora su do 7200 rpm


nápad
Datum: 5.07.2005, 14:57
Od: Pif <pav.mail@centrum.cz>

Předem chci poděkovat za vynikající rozbor problematiky zapalování. Nemám sice škodovku, ale elektronické zapalování má své nesporné klady a mojí "plechovku" potěší. K věci, snažím se odstranit nevýhodu rozdělovače umístěného nízko nad zemí z důvodu náchylnosti na navhlání a průrazu víčka VN, například při brodění. Nápad se týká řídit předstih pomocí napětí pro otáčkoměr z alternátoru, bohužel stále zůstává potřeba rozdělení VN pro jednotlivé svíčky nebo použití 4 cívek. Nemáte někdo radu jak na to, krom zapojení s trafem na VN svíčkách? Díky


Lišta
Datum: 5.06.2005, 17:08
Od: PJ <talacko.tomas@tiscali.cz>

Chtěl bych se zeptat co je všechno nutné k použití tý zapalovací lišty?


Muj nazor
Datum: 10.05.2004, 12:36
Od: Petr <fatal@email.cz>

Pekne, nicmene ma toto zapalovani stale nevyhody puvodniho, napriklad nepresny prubeh "grafu" predstihu (odstrediveho i podtlakoveho), stale je zavisly na vulich v rozvodovem retezu, v prevodu pohonu rozdelovace i v samotnem rozdelovaci (na minimalne trech mistech). Take presnost clony optoclenu je kriticka. Osobne bych toto nevyrabel - vysledek neodpovida nakladum (cas).


RE: Stroboskop
Datum: 26.04.2004, 8:18
Od: Ondra <ondrabery@centrum.cz>

Já mám stroboskop vyřešenej asi nejjednodušejc,jak to jde-prostě na síť přes odpor pár set ohmů připojenej usměrňovač napájející kondík 20mikro/350V,k němu paralelně vývody výbojky z přídavnýho fotoblesku a odpalovací vývod vedenej kablíkem v tlustý izolaci vždycky skřípnu přímo pod fajfku 1. válce v rozdělovači.Kdysi jsem to připojoval pšes odpor 3 mega,ale stodvacový zapalování na to bylo slabý,u mýho fáva v pohodě.Bez odporu je to vyzkoušený u několika škůdek.Ale musím upozornit na dva nedostatky-zaprve s tím relativně velkým kondíkem malá výbojka nezvládá vyšší frekvenci blikání(vyšší otáčky),dost se hřeje a občas je potřeba ji znova připájet:-)(aloe zas to bliká jak kráva,použitelný i na ostrým slunci) a zadruhý při každým záblesku je auto přes oblouk ve výbojce vlastně spojený se sítí(+ jěště pár KV od zapalování),takže není ideálni s předstihem hejbat v reálnym čase.Taky pro přidání plynu je dobrý mít člověka v autě,pač když si člověk přidává sám,tak se to při tom poskakování blbě odečítá:-)


RE: Stroboskop
Datum: 22.04.2004, 19:26
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

precti si clanek v sekci elektro,tam je psano fsechno...


Stroboskop
Datum: 22.04.2004, 10:10
Od: Radek <1radar@centrum.cz>

Neměl by někdo schéma na stroboskop s pripojením k vn kabelu 1.válce? Nebo jen schéma snímače.Stroboskop uz je jednoduchy...Dik..


RE:RE: imobilizer
Datum: 23.03.2004, 20:09
Od: Peto <pepko@seznam.cz>

TO je jasne, ale myslel som, ci sa to bude znasat s favoritovou cievkou, kamos ma S 100 a chce si postavit optozapalovanie vo variante s favo cievkou a tajnym vypinacom, jak na vec?


RE: imobilizer
Datum: 19.03.2004, 9:16
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

no,jedine vypinat +12V k privodu k cifce


imobilizer
Datum: 18.03.2004, 21:01
Od: Peto <peeto@zoznam.sk>

Jak sa da tota zapalovanie skombinovat s tajnym vypinacom?


a pro 6V? (trabant, motorky...)
Datum: 8.03.2004, 18:07
Od: mirek <m.kolinsky@seznam.cz>

Konstrukce se mi libí, chtěl bych si to dát do ČZ. Jaké by byly hodnoty součástek pro 6V? nějak se mi to nechce počítat...


RE: Ohrev suciastok
Datum: 16.02.2004, 8:56
Od: Zbyněk Hadač <hadac@centrum.cz>

Mě to BU nehřeje skoro vůbec. Ale ještě jsem ho nenechal bez chodu motoru. Místo dvou odporů 33R tam mám dva 46R. jeden známý mě to BU 931 měřil, a zjistil, že bylo spolehlivě ve spínacím režimu i při 110R na bázi a napájení jen 6V. Těch 66 ohmů je ale asi nutné při použití cívky z Favoritu, kde je proud cívkou klidně přez 10A. Nejvíc mě hřeje odpor 0,1 ohmu. Podle toho známého elektrotechnika je to ale v pořádku. Ty keramické odpory prý jsou stavěné až na 120 stupňů. To ten můj určitě nemá. Klidně na něm udržím prst.


Ohrev suciastok
Datum: 8.02.2004, 17:36
Od: Miro Liptak <miroslav.liptak@post.sk>

Mam prichystane jedno optozaplovanie, podla uvedenej schemy, budem nam pripajat cievku s vyradenym predradnym odporom. Chcel som vyskusat,aky prud bude tiect cievkou, ako sa v tom najhorsom pripade budu zohrievat jednotlive suciastky, a ci som dal BU-cko na dostatocne velky chladic. Po pripojeni na bateriu tiekol prud cievkou 5,6A, po case klesol na 4,8A. Mal som to zapojene asi 15 min. Rebrovany chladic s rozmeremi 6,7 cm bol ozaj len vlazny, zato odpory 33R a zvlast 0,1R boli zerave. 0,1R som meral teplomerom, mal 83 stupnov, co je strasne vela, a to bolo len po par minutach, potom som ho odpojil. Je mi jasne, ze v prevadzke to je trosku ine, ale k takejto situacii moze prist, samozrejme, casom sa mozu spoje teplom vyzihat, co moze byt zdrojom poruchy. Kedze zapalovanie pobezi len s obycajnou cievkou bez odporu, odpor 0,1R som vyhodil. Dalej som sa zameral na dva odpory 33R, ktore sa tiez neumerne hriali, a cely pl. spoj v okoli bol horuci. Skusil som cele toto meranie zopakovat s povodnym odporom 180R, a dosiahol som opat prud 5,6A, takze ho tam nechavam, naco by som kuril. Dalej som s kolegom na dielni porovnaval jeho zapalovanie s 555 a SU-ckami. Povedal som mu o moznosti vyradit pr. odpor, tak ich daval na vacsi chladic, a tak sme iskrili. Mali sme pripojenu cievku len tak , bez fajky. To jeho zapalko tak iskrilo, ze sme sa az zlakli, po cievke sa plazili iskry dlhe niekolko cm, ze by tu mohli tocit Terminatora. A moje BU- cko, nic. Vysvetlujem si to tym, ze BU-cko malo vnutri ZD, kolega tam nemal nic, a zrejme sa v cievke indukovalo vyzsie napetie. Nemate niekto odsledovane, ako sa hreju uvedene suciatky v plnej prevadzke?


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 30.01.2004, 9:47
Od: Zbyněk Hadač <hadac@centrum.cz>

Pro "tonna": OPTO zatím funguje spolehlivě. Už přežilo delší trasy, vodu a sníh a ranní mrazy. Má jedinou nevýhodu, nikdo mě nechce věřit, že stálo míň peněz než nové kontakty+kondenzátor.


RE: ???
Datum: 24.12.2003, 0:04
Od: Ivan <q@seznam.cz>

To je dobrej nápad, ale použil bych ještě vysokofrekvenční terminál 468EG


???
Datum: 23.12.2003, 21:23
Od: pavel boural <tepich@seznam.cz>

Hele ja nevim co resite,nejlepsi je vzit optickej kabel a natahnout ho z paraboly hlevnich svetlometu tak, aby jeho vstup primo koukal na vlakno zarovky.ten kabel povede dale levou stranou tunelu kolem baterie dozadu a nosnikem potom do motoru, kde se narizne ta hadicka k rozdelovaci, kabel se jii prostrci dovnitr. A jakmile zapneme světla tak nám naskočí motor. No to je skvely ne???


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 16.12.2003, 18:39
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Pokud se vyřadí předřadný odpor, cívka má plný výkon ještě při 7 V. Každopádně výkonově je na tom nejlépe cívka z Favorita, tam se o nějakém napětí nemá cenu vůbec bavit, spíše jde o to, že při tak malém napětí už špatně točí startér a motor špatně nasává palivo.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 16.12.2003, 14:50
Od: PPP <ppp_skoda@yahoo.com>

Este by ma zaujimalo ako je to so zapalovanim pocas startovania. Ktore viac trpi poklesom napatia? Kontakty s vyradovanym odporom, favo zapalovanie komplet alebo elektronicke zapalovanie napriklad toto opticke ale so starou cievkou s vyradenym odporom?


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 16.12.2003, 12:47
Od: PPP <ppp_skoda@yahoo.com>

Tiez som si toto chcel postavit a mozno sa k tomu niekedy dokopem, ale favo zapalovanie ma oproti tomuto aj ked len jednu, ale zato neprekonatelnu vyhodu. Kedze sa magneticek pole sirene hviezdicou snima styrmi nastavcami jadra cievky, vdaka spriemerovaniu ma kazdy valec rovnaky predstih a to aj ked budu opotrebovane loziska (kym hviezdica neprereze teleso rozdelovaca :), aj take som videl). To stara vacka toto nedokazala ale bola aspon tovarensky robena, ale ja o sebe dobre viem, ze tu clonku by som tam proste presne nenapasoval aj keby som ju vypalili na laseri (strihal som ju tupymi noznicami na plech :) ). Porovnavali ste si pri tomto zapalovani aspon zakladny predstih pre prvy a stvrty valec? Oba sa daju lahko odcitat na remenici. S kontaktami mam rozdiel asi pol stupna. Overovane trikrat za sebou a vzdy to vyslo rovnako. To, ze motor ide po takejto uprave hladsie a v zime perfektne startuje je sposobene ako to tu znovu opakuje J.C. strmsim prerusenim napajania cievky nez ake dokazu kontakty + kondenzator. Tym sa zvysilo preskokove napatie na hodnotu, ktora dokaze prerazit aj usadeniny a pripadnu vlhkost na sviecke. A takisto pomaha aj to, ze kontakty mozu byt tiez navlhnute, alebo zamastene alebo uspinene. Kedze som zohnal favo rozdelovac, tak radsej pojdem cestou jeho upravy a toto si mozno urobim ako nudzove riesenie pre pripad vypadku favo zapalovania. Pripadne to dam niekomu so skodovkoou pod stromcek :).


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 16.12.2003, 6:19
Od: Zbyněk hadač <hadac@centrum.cz>

Ono by to při zahřátém motoru určitě nějak jelo s 0,8mm i u klasického zapalování. My ale potřebujeme aby to fungovalo i po ránu při -18 stupních celsia a se sněhem na vysokonapěťových kabelech. Já si nechám poradit a nechám tam 0,7mm.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 15.12.2003, 19:27
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

mam to na 0,8mm a pokud je spravne nastaven prestih a karburator,neni problem roztocit motor nad 6000ot/min.na ceste stejne tolik nikdo motor nevytaci,takze se neni ceho bat.myslim ze vynechavani nenastava ani pri tech 0,8mm.potrebne merici pristroje nemam,jde spis o zkouseni.nicmene asi dam na rady pana Čecha


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 15.12.2003, 18:06
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Nechal bych 0,7 mm, velké mezery jsou vhodnější pro chudší směsi a namáhají celou zapalovací soustavu napěťově. Ve vysokých otáčkách může začít zapalování vynechávat, klesne totiž sekundární napětí díky menšímu nabuzení cívky. 0,8 mm není používáno ani u Favorita.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 15.12.2003, 8:01
Od: Zbyněk hadač <hadac@centrum.cz>

Mě je jasné, že vůle náhonů mezi klikovkou a vačkou rozdělovače jsou u staršího motoru docela velké. Rozdělovač mám docela zánovní a tak znatelné vůle v ložiskách nemá. Ale odstranila se mě aspoň chyba způsobená nepřesností tvaru vačky. To bylo patrné, když jsem seřídil odtrh kontaktů pro 1. válec a vyzkoušel to měrkou pro ty ostatní. Docela se to lišilo a bylo to poznat i na barvě jednotlivých svíček. Teď mají všechny stejnou barvu a snad tak aspoň jedna nepřesnost odpadla.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 15.12.2003, 7:47
Od: Zbyněk Hadač <hadac@centrum.cz>

Měřil to asi pro 6A, což pro 120kovou cívku myslím stačí. BU 931 se v provozu prakticky vůbec nezahřívá, a tak to bude pro tento případ zřejmě v pořádku. Ten odpor 0,1 Ohmu topí o trochu víc. Kdybych tam dával cívku z Fa, tak by to těch 68 Ohmů asi už chtělo. Opravdu nejsem odborník, a tak se nechci pouštět na "tenký led". Jsem rád, že to funguje, a že budu snad mít po starostech s nadměrným opotřebováním kontaktů, které mě poslední dobou pronásledovalo. Ještě se chci zeptat, těch doporučovaných 0.8mm mezi elektrodama svíčky, není to už přece jenom trochu moc?


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 14.12.2003, 19:57
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Abych nezapomněl - při jakém proudu tu saturaci měřil, i při 8 A? Katalogový list pro L 482 i L 497 uvádí 68 Ohmů, nevidím důvod, proč nevěřit výrobci.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 14.12.2003, 19:54
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Nebylo by na škodu si přečíst ještě jednou můj článek o "Fojtíkovi" a uvědomit si, že zde nejde o velikost energie jiskry, ale o konstantní rychlost zániku primárního proudu a při delším buzení zvýšení energie ve vyšších otáčkách oproti kontaktnímu zapalování. Vysoká rychlost zániku zlepšuje nárůst čela sekundárního napětí a tím se převede do svíčky o něco více energie, která by se jinak ztratila cestou svody. Ovšem proti zapalování s cívkou typu Favorit je to pořád málo. Přesnost předstihu je sice důležitá, ale vlivem vůli v rozvodu a náhonu rozdělovače včetně volných ložisek rozdělovače tam o žádný velký přínos nejde, stroboskop to ukáže zcela jasně.


RE: RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 12.12.2003, 22:42
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

jeste neni naskodu zvetsit odtrh svicek na 0,8mm.energie je dost i s puvodni 120civkou (neni problem ve vyssich otackach).cas od casu mrknout pod vicko a zkontrolovat cistotu.to je vse.myslim ze toto zapalovani je lepsi nez dat do 120 (105)Fa rozdelovac, Fa "krabicku" a nechat puvodni civku.Fa rozdelovac ma zcela odlisny prubeh odstredive i podtakove regulace.takovychto predelavek jsem uz par videl.dat k Favo zapalovani origo civku a ani nepremostit odpor!!!! to je sila.zapalovani funguje na hranici fungovani a majitele si libuji jak to skvele jede...pritom je tato kombinace 100x horsi nez klasicke kladivko.resenim je predelat "vnitrnosti" rozdelovace 120(105)do Fa (viz článek Přestavba zapalovani....).pokud nesezenete Fa zapalovani (rozdelovac,civka,krabicka) za rozumny peniz,je nejlepsi reseni postavit opto(nove fa zapalovani hrube pres 2000kc).jeste budou pridany nejake nove a lepsi fotky,vykresy a postrehy.take bude moznost pro zajemce zaslat palec s namontovanou clonou a snimac s drzackem.tim se pro mnohe konstrukce zjednodusi na sestaveni "jednotky".toto vsechno nejspis az po novem roce.takze skode zdar PS-zahodte uz vsichni mechanicke prerusovace-kladivka-tudy cesta opravdu nevede


RE: RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 12.12.2003, 12:13
Od: Zbyněk Hadač <hadac@centrum.cz>

Já se tomu stroboskopu vůbec nebráním, naopak s tím počítám. Jenom ho nemám momentálně k dispozici. Ten co mám doma mě spadnul na zem a asi to odnesla výbojka. Postavil jsem si verzi zapalování pro cívku z Favorita (ono tam to omezení proudu na škodu jistě nebude), ale zatím mám cívku 120kovou s vyřazeným předřadným odporem. Mám ji totiž úplně novou a nechci ji tudíž vyhazovat, takže ji tam nejspíš nechám. S touto cívkou ten BU 931 snad ani netuší, že už pracuje a po deseti km jízdy nebylo poznat, že by se vůbec zahříval. Než jsem to zapalko dal do kupy, stařena měsíc stála (rozdělovač sem měl doma v šuplíku a nějak se mě nechtělo ho tam s kontaktama už vracet). I tak ztuhlý a prochladlý motor chytil na první pokus a tak se nedostatku energie nebojím. Já nejsem odborníkem v oboru, ale taky si myslím, že hlavní finta je v lepší přesnosti okamžiku zápalu. A ještě taková technická poznámka: Kolega elektrotechnik, profesionál v oboru to BUčko doma měřil a zjistil, že bylo bezpečně v saturaci i když ho budil jen 6V a přes odpor 120 ohmů takže já jsem na jeho doporučení zvolil kompromis a dal jsem tam dva odpory 47ohmů/2W Poznánka společenská: Za to zapalování se mě všichni smějí a vysloužil jsem si nálepku podivína. Prý mám přestat blbnout a koupit si raděj nové auto.


RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 12.12.2003, 10:07
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

samotne zapalovani je dost silne a presne ale nastaveni na stroboskop vrele doporucuji.hrubym odhadovanim a zkousenim se neda docilit uspokojiveho vysledku.po nastaveni na strobo se bude Starenka chovat jako by se vratila z lazni :)).aspon nekdo dotahl tuhle konstrukci do finale,spousta lidi jenom kritizuje a ruzne vylepsuje zapalovani typu fojtik,a pritom jim unika ze sila tohoto zapalovani je prave v presne jiskre-bezkontaktni snimani.


RE: RE: Fojtik
Datum: 12.12.2003, 8:21
Od: Zbyněk Hadač <hadac@centrum.cz>

Optozapalování mě docela lákalo. Zajímalo mě, jak to bude v praxi fungovat. Tak jsem ho postavil a včera vyzkoušel. Zatím jsem se s ním projel jenom jednou, ale můžu říct, že takový kardiostimulátor Stařence docela prospěl. Bohužel jsem zatím neměl možnost nastavit předstih stroboskopem a tak jsem tu správnou hodnotu hledal během cesty systémem pokus omyl a tím pádem to nebude ještě to pravé. A moje subjektivní pocity? Na volnoběh běží motor dalko víc hladce než před tím. Při mírné akceleraci v koloně při průjezdu městem je motor o něco ochotnější akcelerovat, hlavně z nízkých otáček. Co to dělá mimo město na volné silnici a nebo při akceleraci do kopce jsem zatím neměl možnost vyzkoušet.


RE: RE: Připojení čidla HALL
Datum: 25.11.2003, 19:44
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Hall má tři vývody, propoj je třemi vodiči s následným obvodem, kostru auta bych moc nepoužíval. TLE 4905 má předepsanou zátěž 1,2 kOhm a nějaké 4n7 kondy mezi nožičkami, je to v katalogovém listě. V autě je mnoho zdrojů rušení a pokud se jim chceš vyhnout, buď používej proudové signály, nebo při open NPN pořádný proud, aspoň 5 mA a vyšší. Jinak Rs. má pravdu. Napěťové signály o vysoké impedanci jsou v autě k rozzuření.


RE: Připojení čidla HALL
Datum: 25.11.2003, 15:34
Od: Rs. <stekly@kgb.cz>

Nejsem sice p. Cech, ale VZDY je lepsi pripojovat signalovou zem co nejblize vstupu, pokud mozno udelat plovouci (tj. VZDY dva draty - signal+protivaha), z duvodu ruseni je idealni Twisted pair aneb kroucena dvojlinka, nejlepe predzesilovac primo v/na cidle (viz piezo elementy - tlak, klepani). Pokud to pripojis pres kostru auta, budes mile prekvapeny poctem a periodicitou impulzu :-)))


Oprava
Datum: 24.11.2003, 17:20
Od: Jenda <mollten@seznam.cz>

Dík za upozornění, já jsem ten problém napsal blbě. Já jsem myslel skutečně 3000 otáček za minutu, ale napsal 3000 Hz. Jinak problém byl v jednom tranzistoru, už to chodí v pohodě. 90 000 opravdu točit nepotřebuji. Dík Čau Jenda.


Připojení čidla HALL
Datum: 24.11.2003, 11:37
Od: Petr Janík <janik.petr@centrum.cz>

Dotaz na pana Čecha Jak správně připojit čidlo HALL v rozdělovači k desce elektronického zapalování? Stačí dvouvodičové připojení t.j. +12V a impulsy a kostru na těleso rozdělovače,nebo je lepší z důvodu rušení a různých vazeb třívodičové připoje ní s připojením země čidla HALL až na desku elektronické ho zapalování.Dík za odpověď.Petr.


RE: \"Frekvenční zádrhel\"
Datum: 24.11.2003, 6:36
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Skutečně stačí 300 Hz, což je 9 000 rpm.


RE: \"Frekvenční zádrhel\"
Datum: 23.11.2003, 12:00
Od: Michal Zástěra <xxvoves@seznam.cz>

3 kHz odpovídají 90 tisícům otáček za minutu, tolik asi motor netočí, takže to snad ničemu nevadí. Michal


"Frekvenční zádrhel"
Datum: 19.11.2003, 18:57
Od: Jenda <mollten@seznam.cz>

Díky za rady ohledně odporu. Teď momentálně řeším jiný problém. Zapalování spínám funkčním generátorem (místo optočlenu) se střídou signálu odpovídající zobrazené hvězdici a ten výkonový tranzistor funguje jenom přibližně do 3 kHz a pak už nevypne a je trvale sepnutý. Problém hledám, možná mám něco blbě. Zdravím Jenda.


RE: RE: RE: Odpor ?
Datum: 19.11.2003, 18:46
Od: PPP <ppp_skoda@yahoo.com>

Ten citroen mozno fakt nemal povodnu cievku, lebo stryko na nom riesil problem prilisneho opalovania kontaktov. A kedze to boli nejake specialne kontakty, kde sa posuvalo myslim kladivko po druhom kontakte a zmenou odtrhu sa menil predstih (to mam len zo strucneho vysvetlenia), s cenou asi 500Sk a vydrzali tak 3tkm. Po zbastleni jednoducheho tranzistoroveho zapalovania (na odlahcenie prudoveho zatazenia kontaktov) to vraj drzi dodnes hadam aj par desiatok tisic km. Ale blizsie podrobnosti neviem. A za tu informaciu o vydrzi cievky dakujem.


RE: RE: Odpor ?
Datum: 19.11.2003, 18:29
Od: Jiří Čech <jiri.cech@kemifloc.cz>

Cívka z PALu vydrží daleko více, než zahraniční. Francouzská cívka byla navržena dost odlišně, problém byl asi v tom, že šlo o cívku pro elektronické zapalování doplněnou předřadným odporem kvůli kontaktům. Já jsem se jako kluk bez předřadného odporu něco najezdil, cívka neříkala nikdy nic, jenom kontakty nevydržely tak dlouho. Omezujícím faktorem jsou skutečně kontakty a ne vinutí cívky. Při stojícím motoru se nemá nechávat klíček v zapalování a pokud jde o nějaké přechodné stavy, nějakou desítku minut cívka vydrží bez problémů.


RE: Odpor ?
Datum: 19.11.2003, 12:06
Od: PPP <ppp_skoda@yahoo.com>

To by aj mna zaujimalo, ci sa nemoze nieco cievke stat ak jej vyradim predradny odpor a budem ju krmit 12V sice cez tranzistor pri stojatom motore alebo 14V v nizkych otackach. Tonna sa v clanku jednoznacne nevyjadril ci to testoval s favo alebo aj s povodnou cievkou a ako to ma teraz. Sice J.C. pise v clanku o zapalovani, ze obmedzujucim faktorom boli kontakty, ale su tu aj zmienky o zahrievani cievky a pocul som o skodovke, co vyhorela, lebo sa jej upiekol drot od kladivka ku cievke po vyradeni odporu a o nejakom starsom citroene, ktoremu cievka vyasfaltovala vnutro motoroveho priestoru aj s vymyselnikmi, ktori jej vyradili predradny odpor. Tak by som sa niecoho podobneho nerad dockal aj ja. :)


Odpor ?
Datum: 18.11.2003, 18:58
Od: Jenda <mnollte@seznam.cz>

Měl bych připomínku i dotaz k uvedenému zapojení zapalování. Obvod jsem postavil a oživil. Optický snímač, který jsem použil, (Našel jsem ho v kontejneru s odpadem na školním dvoře - typ neznámý) fungoval spolehlivě i při zaclonění archem kancelářského papíru. Tak určitě bude fungovat i s trochou "špíny" v motoru. Teď dotaz. Nějak jsi nejsem jistý, zda při použití uvedeného opto-zapalování nechat předřadný odpor při použití indučky ze Š742. Články o zapalování jsem zhruba pročetl, ale nejsem si jist, zda omezujícím prvkem pro zvýšení proudu byla jednoznačně kladívka nebo indučka.(Myslím, že indučka byla asi stejně navržena o ohledem na schopnost kladívek) Nerad bych, aby mi indučka někde na cestě odešla. (Zapalování jsem proměřoval pro indučku z FA, originál 742 s odporem i bez. Bez ohledu na velikost proudu primárem je subjektivně nejlepsí jiskra při indučce 742 bez odporu.)Je mi jasný, že problém funkce při vysokých otáčkách řeší jen indučka z FA. Dík zatím Cau Jenda.


RE: Trhanie do kopca
Datum: 13.11.2003, 16:51
Od: Peter <50kw@zoznam.sk>

To vyzera na karburatorovy problem, napriklad nizka hladina paliva v karburatore, pripadne upchaty privod, slabe palivove cerpadlo, voda v palive, upchata hlavna tryska, upchate sitko v viecku karburatora ...


RE: PRACH?
Datum: 7.11.2003, 17:46
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

prach vubec nevadi.prach jsou male castecky.a olej se tam zatim nedostal.ale jeste musim dodat jednu malickost,ktera se me stala.clona malinko zadirala (opravdu lehce) o snimac.ten je plastovy a odiral se.a nanos odreneho plastu se usadil na snimaci. prestalo mi to jet 100m od domu.po rozebrani a vycisteni je vse OK.akorat jsem musel prizvednout palec s clonou.


RE: PRACH?
Datum: 6.11.2003, 19:53
Od: PPP <ppp_skoda@yahoo.com>

Prach by sa tam dostat nemal. To by si to myslim viac odniesol rozdelovac nez optika. Akurat sa tam mozu usadzat pripadne olejove vypary, pripadne hmla, ak si niekto premaze rozdelovac, ale to by mali problem myslim aj kontakty, na ktorych by sa olej spiekol a vytvoril izolaciu. Ale mozno sa mylim a vsetko je inak :).


RE: PRACH?
Datum: 3.11.2003, 22:00
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Já mu to také říkal... Ono to s tím špiněním u člověka, který si to sám postavil a občas se je na to schopný podívat, nebude tak silné.


PRACH?
Datum: 2.11.2003, 14:04
Od: Dan Mathaus <dan@mathaus.oeg>
WWW: http://mathaus.org

Nevim zdaliste stím počítali ale kdyz je to optický tak se to zaspini a tim padem to prestane fungovat ale jinak je to chytrý možná by bylo lepší udělat to na bazi magnetického snimače.


RE: LM317 alebo LM137?
Datum: 5.10.2003, 11:40
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

spravne je LM317.chybicka se vloudila.


RE: LM317 alebo LM137?
Datum: 2.10.2003, 22:15
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

LM 137 je nějaký typ s rozšířeným teplotním rozsahem, nebo větší přesností či co, správně je LM 317 L.


LM317 alebo LM137?
Datum: 2.10.2003, 21:27
Od: PPP <ppp_skoda@yahoo.com>

Uz som sice poslal tonnovi mail, ale kedze by som to rad zacal bastlit uz tento vikend pytam sa aj tunaka. V texte je spominany LM317 zatial co na scheme LM137. Obas su stabilizatory akurat LM137 som v datasheete z netu nenasiel v TO92 puzdre a vobec nie je lacny (270Sk). Ktory tam teda ma byt?


RE: Trhanie do kopca
Datum: 22.09.2003, 19:35
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Motor nemá výkon, což může způsobit ten levný benzín, který neodpovídá normě (možná je v něm voda nebo ředidlo atd.), nebo se někde něco uvolnilo a přisáváš falešný vzduch, máš velmi chudou směs. Příčin může být více, ale jestli to začalo dělat hned po natankování, nejvíce bych tipoval ten benzín.


RE: RE: RE: Chybný regulátor predstihu?
Datum: 22.09.2003, 19:32
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Černý povlak mohou být saze, neboli spaliny, které vznikají při jiskření mezi kontakty, kde se může spalovat cokoliv, co vzduch pod víčkem obsahuje. Přes náhon se dostává do rozdělovače motorový olej včetně spalin, které proniknou do klikové skříně. Jestli má motor už tolik najeto, zplodiny do rozdělovače se mohou dostávat ve větším množství, aniž se to nějak vizuálně projevuje. O provedení kondenzátorů z nějaké švindlfirmy si nemá cenu dělat iluze, správný postřeh je ten tenký kablík, který zvýší odpor přívodu a jak jsem napsal v článku Zapalování, pouhých 0,5 Ohmů je už významná hodnota. Jak jsem řekl, kontakty jsou neřešitelný problém.


RE: RE: Chybný regulátor predstihu?
Datum: 22.09.2003, 10:05
Od: Zbyněk Hadač <hadac@centrum.cz>

Pane Čechu, tomu cukání se už ani moc nedivím. Poslední dobou se se zapalováním mé Š120 nemůžu taky domluvit. Kontakty přerušovače jsou doslova spotřební zboží. Pokud nastavení vydrží aspoň 1000 km, je to úspěch. Rozdělovač je lehce zánovní (provedení M) a činnost byla kontrolována na zkušebním jiskřišti.(PAL Kroměříž mám nedaleko) Přesto, že jsem vyměnil několikrát kondenzátor, kontakty přerušovače dost trpí. Původně jsem kupoval kondenzátory které mě v prodejnách nabídnuli. Nebylo to moc úspěšné řešení. Pozděj jsem zjistil, že jejich výrobce zapouzdřuje do hliníkového válečku obyčejné kondenzátory. Navíc měl vodič od kondenzátoru k přerušovači daleko menší průřez než ten od kondenzátoru k cívce. (Nevím proč, když jde vlastně o jeden vodič, a kondenzátor je přiřazen paralelně.) Tak jsem si řekl, že to může být kámen úrazu a že by tam měl být nějaký kondík v provedení pro pulsní provoz. V prodejně s autoelektrikou jsem ukázal na starý kondenzátor TESLA ještě s krátkým vodičem a očkem, takový velký o kterém si pamatuji že by tam měl být. Asi jim tam ležel hodně dlouho. Ten jsem naletoval místo toho "padělku" a tu tenkou nitku ke kontaktům přerušovače jsem vyměnil za pořádný kus drátu. Kontakt přerušovače jsem si sehnal originál PAL a vyzkoušel to. Bylo to o hodně lepší než s temi plagiáty. Drželo to několik set Km ale pořád to není ono. Svíčky, kabely a cívku mám úplně nové. Všimnul jsem si, že na kontaktech se nevytváří příliš důlek a špička, ale jsou spíš pokryty takovým černým nánosem, který lze setřít. Můžete mě poradit, kde ještě může být chyba? Se svojí Stařenou jsem najezdil přes 220 000 km, a pokud si pamatuji, v prvním poločasu jsem tyhle potíže nikdy neměl. Děkuji


Trhanie do kopca
Datum: 22.09.2003, 9:26
Od: Igor Marko <igor.ma@pobox.sk>

Dobry den, mam tento problem: Bol som S120 v Nizkych Tatrach a tam som nabral na pumpe benzin /o 1 Sk lacnejsi/, neviem, ci to s tym suvisi ale mozno. Od tohto momentu mi auto zacalo do velkeho stupania trast, straca otacky az nakoniec zacne trhat a musim preradit na dvojku, ta zacne tak isto trast a trhat, takze preradujem na jednotku a takto musim prejst cely kopec. Po rovine to ide dobre, ako predtym. Predtym to jazdilo uplne normalne do kopca na trojke, max. na dvojke. Uz som to kontroloval, pozre a vycistil sviecky, nastavil predzapal a robi to stale. Nevie niekto prosim poradit, co je asi s tym? Dakujem Igor


RE: RE: Chybný regulátor predstihu?
Datum: 22.09.2003, 7:17
Od: Dzino <dzino@post.sk>

Ďakujem, za radu – mali ste pravdu. Odtrh kladivka bol nastavený viac ako na 1mm. Navyše podtlaková regulácia vôbec nefungovala – presnejšie ten regulátor mal tak „tuhú“ membránu, že som mal problém rukami vtlačiť tiahlo (motor nemal šancu pohnúť ním). Po výmene regulátora (našiel len z favorita - ale ide to) a nastavení zapaľovania už netrasie. Niektorí servisáci by zaslúžili obe ruky zlámať. Hoci asi až 2 týždne po servise mi začalo trhať auto. Je možné, že po cca 1000km sa samo rozštelovalo zapaľovanie? Žeby servisák nedotiahol skrutku, ktorá zaisťuje otáčanie rozdeľovača (nastavenie predzápalu)?


RE: Chybný regulátor predstihu?
Datum: 19.09.2003, 18:09
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Spíše bude celý rozdělovač zralý na GO a v určitých otáčkách se sečetly všechny vůle na všem a extra velký předstih se sřídal s pozápalem, to bylo to cukání. Rozdělovač ze 105 nezpůsobuje cukání, pouze se zhorší výkon.


Chybný regulátor predstihu?
Datum: 19.09.2003, 11:39
Od: Dzino <dzino@post.sk>

Chybný regulátor predstihu? Na mojej Š120 po servise začalo pri jazde 60km/h na 4. prevodovom stupni (4-stupňová prevodovka) strašne trhať auto (nepravidelný chod motora). V servise mi menili celý rozdeľovač. Môže to robiť chybný regulátor predstihu? Alebo mi v servise dali rozdeľovač zo Š105?


RE: RE: RE: Civka
Datum: 15.09.2003, 21:34
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Malucha znám jenom od vidění, takovéto strojovny šly vždycky mimo mne. Jestli je tam kontakt, tak si nedělej iluze.


RE: RE: Civka
Datum: 15.09.2003, 20:58
Od: SiMi <--->

Neco snad bylo v maluchovi, ale netusim jaky to ma parametry....


RE: Civka
Datum: 15.09.2003, 15:23
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Jedině rozkuchat lištu z MPI.


Civka
Datum: 14.09.2003, 17:22
Od: SiMi <--->

Vedel by nekdo o civce, ktera ma vyvedee oba konce VN vinuti s parametry blizkymi favocivce?


RE: Otáčky
Datum: 4.09.2003, 20:08
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Toto zapalování s Fa cívkou má plnou jiskru do 6 000 ot/min, do 7 000 ot/min sice energie klesá, ale je jí ještě celkem dost. Pokud by se Ti to nezdálo, je možné vyzkoušet cívku z BMM (musí se upravit, neboli odpojit koncový stupeň) a nebo použít zapalovací lištu z MPI, ale to chce náročnější řízení, než jen opto v rozdělovači. --- Hubálek: ta hrůza v PE opakuje chybný postup ve výpočtu předstihu (ne matematicky, ale praktickou funkcí), které kdysi uveřejnil Soukup (AR 1979). Bojoval s tím co to dalo, ale např. koncový stupeň je hrůza sama, budící proud je prakticky trvale zapnutý (a navíc malý, což pro původní zap. cívky zase tak nevadí), vliv primárního proudu na výkon jiskry jaksi opomíná (spíše neví). Pro dvoutakt je regulace velmi jednoduchá a má celkem malý rozsah, proto tam uvádí několik křivek a "vole, vyber si". Jeho křivky neodpovídají tomu, co teoreticky podle Soukupa vypočítal. Radši jsem to nekomentoval, protože jediné, co je na článku k něčemu, je uP řízení předstihu a snaha o odstranění kontaktů, ostatní plky nemají pro soudného člověka význam. Naštěstí dvoutakty nemají podtlakovou regulaci, to by to už nepřepral vůbec.


RE: RE: RE: RE: Zpožďovací linka
Datum: 4.09.2003, 10:58
Od: Hubálek <styv@seznam.cz>

Taky jsem nad regulací předstihu přemýšlel, já to tehdy chtěl použít sice na Jawku. S použitím jednoduchých součástek to byl docela problém. Pak jsem s pomocí kamaráda sestrojil jeden vzorek mikroprocesorově řízený. Tam už byly výsledky trochu lepší a cenově to nevychází špatně, ale než jsem k něčemu pořádnému dospěl tak mě předběhli v Amatérském rádiu. Koukněte se do jednoho z posledních červených rádií tuším 7/03. Je tam regulace pomocí mikroprocesoru, možnost přeprogramování křivek podle chuti. Je to sice na motorku, ale princip by se dal použít s trochou úprav i do škůdky. Už jsem sice odhalil pár nedostatků na základě znalostí od pana Čecha, ale to by snad šlo dořešit. Jednak by to chtělo přepracovat vstup na hallovku, pak řídit dobu plnění cívky a použít koncový stupeň s proudovým omezením pro favoriťáckou cívku a vhodně napojit podtlakovou regulaci. Pak už jen ladit a ladit a ladit.


Otáčky
Datum: 4.09.2003, 7:38
Od: Tomáš Míček <tomas.micek@siemens.com>

Chtěl jsem se zeptat, jestli toto zapalování bude dobré i pro vyšší otáčky. Mám poněkud upravený motor, a chtěl bych mít rezervu plné jiskry řekněme do 7000 ot/min. Je možné použít toto zapalování, nebo jiné, nebo jej nějak modifikovat ? Pak zní otázka jak ? Kde sebrat dostatek energie pro tak vysoké otáčky. Díky za radu TOM


RE: RE: RE: Zpožďovací linka
Datum: 3.09.2003, 18:52
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Pusť to z hlavy, uvedený brouk nebude určitě na rozsah teplot, které se vyskytují v autě. Pokud máš špatnou vačku, tak celé zapalování přestavěj na Favoriťácké. Představuješ si to celé moc jednoduše. Nakresli si graficky rozsah časů, které potřebuješ pro uvedené v rozsahu 800 - 5000 ot/min a pak pochopíš problém.


RE: RE: Zpožďovací linka
Datum: 3.09.2003, 16:05
Od: klokan <klokocka@agnet.cz>

Neměla to být plnohodnotná náhrada elektronicky řízenýho předstihu (á la Váš článek), to je na mě moc tuhý ořech. Spíš jako náhradu mechanickýho řízení a vyřazení nepřesnosti rozdělvače (mám rozptyl 4° do plusu - jedna ze čtyř hran vačky je menší a hned je to znát na tmavší svíčce (jestli je to tím:)). Lineární křivku a její sklon už by šlo vyřešit relativně snadno, pokud budu vědět že např 0,1 V udělá zpoždění x mikrosekund a zachovám podtlakovou regulaci pomocí potenciometru nebo spínače. Moc si nepokecám s binárními IO. Tohle je IO s pár součástkami kolem a za pár peněz. Teď mě ale napadá - neni to celý blbost, když můžu pomocí řídícího napětí regulovat jen zpoždění signálu daný časem? Jestli uvažuju správně, tak bych potřeboval mít spíš regulovatelný fázový posun ve ° oproti originálu.


RE: Zpožďovací linka
Datum: 3.09.2003, 15:22
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Právě - musel by se udělat obvod pro vhodnou závislost otáčký/napětí - protože je závislost často nelineární, tak bych ten obvod chtěl vidět. Pokud použiješ uP pro převod, tak to už můžeš rovnou řešit celou regulaci procesorem.


Zpožďovací linka
Datum: 3.09.2003, 11:45
Od: klokan <klokocka@agnet.cz>

Vrtá mi už dlouho hlavou řízení předstihu pomocí integrovaných zpožďovacích linek pro digitální echo. Samosebou předpokládam umístění snímače přímo na klikovku => konec vůlím v náhonu rozdělovače. Teoreticky by ta linka pro to měla být ideální. Vlastnosti linky o které jsem někde četl a byla celkem laciná (tuším 180Kč): - Zpoždění se dá nastavir napětím 0-5 Volt - Zpoždění je nastavitelné od 0° - Opakovaný kanál se dá oddělit od originálu - Linka umí zopakovat originál také pouze jednou Musel by se udělat obvod pro vhodnou závislost otáčky/napětí, případně zakomponovat čidlo klepání. Ale mělo by to jednu nemalou výhodu: Potenciometr na nastavení předstihu v kabině auta.


chvala
Datum: 3.09.2003, 11:34
Od: Klokan <klokocka@agnet.cz>

Tonna: Vede se tu poučná diskuse, ale eště tě nikdo nepochváli, tak to udělám já :-)) Dobrá práce! Praktickej návod se všim všudy.


RE: RE: RE: RE: RE: transil
Datum: 28.08.2003, 22:05
Od: SiMi <--->

Transilu bych se nebal. To, ze se z nej stane drat, neni jeho hlavni funkce, to je jen garantovane chovani po neopakovatelnem pretizeni. Jinak se chova skoro shodne jako zenerka. Navic ten tranzistor se zavira konecnou rychlosti a vsechny deje tam budou probihat plynule. Vlivem transilu (ci zenerek) se zavira jen tak rychle, aby se napeti na jeho kolektoru drzelo na urovni, kdy se otviraji transily (zenerky). U nekterych zapojeni nastava problem take s tim, ze se vykonovy prvek otvira mnohem drive, nez se otviraji transily (ci zenerky) a to diky jejich parazitni kapacite - je ale to spis vec, kterou lze pekne pozorovat na osciloskopu, na funkci v mnou testovanych zapojenich nemel zmineny jev dramaticky vliv.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: transil
Datum: 28.08.2003, 20:15
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Někdo psal v komentářích k článku Zapalování o nějaké možnosti nákupu L 482 z Polska, ale pouze v provedení SMD, které má některé vývody zapojené jinak. Technické parametry jsou ale stejné.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: transil
Datum: 28.08.2003, 10:19
Od: Hubálek <styv@seznam.cz>

Pardon chybka se vloudila, samozřejmě L482. A kdo mi ho donese má u mě flašku slivky :-) Vážně i GES jsem zkoušel a řadu dalších. V seznamech ho sice mají, ale nedokáží ho sehnat. Spínání hallovky se stálým magnetem a clonkou byla jedna alternativa, ale zdála se mi pro zkoušku složitější. Z té mechniky z které jsem vykuchal hallovku byl na obvodu snímaného disku nalepen také malinkatý magnet. Takže jen zmé hlavy to není. S rozmístěním po 90st nevidím problém. Asi jako přesně vypilovat clonku po 90st a přesně ji připevnit k palci. Kdo na to nemá, ať do toho nešťourá :-) A kdo se bojí nesmí do lesa :-) Pak chlapi co si budem povídat na nějaké setince zas tak nesejde. Všichni jste asi viděli jakej rozptyl má mech. kladívko s regulátorem hnané řetězem bez napínáku. Pokud na tom chcete bazírovat bylo by dobré odstranit i tenhle nedostatek. Zapojení to bylo na zkoušku a nikomu to nevnucuji, ale zatím funguje dobře. S opto snímačema mám dobré zkušenosti z Jawek kde fungují také dobře a ani se špiněním nejsou problémy.


RE: RE: RE: RE: RE: transil
Datum: 27.08.2003, 17:15
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

jenom dodam,ze transily se daji sehnat v GM elektru a obvod L482 se da koupit v GES elektro.


RE: RE: RE: RE: transil
Datum: 27.08.2003, 14:09
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Použití transilu má jednu nevýhodu, co se týká provozu - při přepětí, které by otevřelo transil, dojde k TRVALÉMU otevření BU 9xx, protože se pravděpodobně stane z transilu drát! Nadměrný nárůst proudu zachytí proudová ochrana a tím zachrání tranzistor, ale na druhé straně se stane zapalování - do výměny transilu - nefunkční. Pokud se stačí se otevřít BU dříve, než se transil odpráskne (je to jeho funkce, nejde o závadu), tak nic nikdo nepozná a celkem se nic nestane. Já osobně bych použil dvě zenerky na 180 V a aspoň 2W. V článku jsem pouze použil zkušenost známého, který měl s kvalitou zenerek problémy a použitím transilu problémy ustaly. K rozkmitání systému nedojde, protože se vybije naakumulovaná energie zpět přes primár a kondenzátor. Podle katalogového zapojení L 482 (L 487 je obvod pro spínané zdroje) kondenzátor vůbec nepoužívají. Jinak správná poznámka, že je lepší otevřít patřičně dimenzovaný tranzistor, než špičkovým proudem namáhat malý transil nebo zenerky. --- Použití Hallu se dělá jinak, Hall je pořád buzen magnetem, změnu stavu způsobí hvězdice z magneticky vodivého materiálu, která se zasouvá mezi Hall a magnet. Hvězdice svede magnetické pole mimo osu Hallu a tak přepne výstup. Vyrobit přesnou hvězdici z kusu plechu zase není takový problém. --- L 482 by šel vyřešit pomocí malého uP s výkonovými prvky, které by nahradily prvky integrované v originální L 482. Ovšem programovat neumím a také si myslím, že použití originálu z Fa je nejjednodušším řešením. Pokud se někomu socialistický výrobek nezdá, tak místo elektronického spínače PAL si může postavit s pomocí obvodu L 484 totéž. Kde ho ale koupí, to nevím. Katalogový list PDF mohu zaslat.


RE: RE: RE: transil
Datum: 27.08.2003, 8:28
Od: JD <jdobry@centrum.cz>

Je to tak, velka cast spicek je "polknuta" kondenzatorem. Ale porad zustavaji 2 problemy. Prvni vznikne pri odpojeni VN kabelu, nebo poruse svicky. To pak takle velika kapacita nezachrani. Druhy problem je, ze kapacita odchyti "vetsinu" spicek. I kdybych pripustil, ze odchyti milion spicek a jedinou propusti, tak stredni zivotnost tranzistoru bude 500km. (Jakou mas spotrebu? 7l/100 a 1 tranzistor na 500 ;-) Rozkmitani nehrozi. Zabrani tomu velka indukcnost zapalovaci civky. Jedina moznost jak to rozkmitat je vysokofrekvencne v privodnich kabelech a to nepripusti kondenzator u tranzistoru. (u tranzistoru znamena u tranzistoru, ne na kilometru dratu)


RE: RE: RE: Hall
Datum: 27.08.2003, 7:00
Od: Petous <p@fn.cz>

Obdivuju tvou odvahu. Ja bych 4 magnety nedokazal umistit aby spinaly hall presne po 90°.


RE: RE: transil
Datum: 27.08.2003, 6:57
Od: Petous <p@fn.cz>

add 2) pri prepeti se otevre tranzistor .... nemuze to vest v nekterych krajnich pripadech k rozkmitani cele soustavy ? Nehlede na to, ze velka cast nap. spicek prepeti by mela byt spotrebovana nabijenim kapacity, podle meho mozna i zbytecne velke.


PROSBA O POMOC
Datum: 26.08.2003, 16:53
Od: TOMÁŠ LABECKÝ <LABEENT@SEZNAM.CZ>
WWW: http://WWW.SWEB.CZ/LABEENT/

AHOJ , MÁM JEDNU PROSBU : NEVÍTE JAKÝM ZPŮSOBEM SE DÁ ZAPOJIT INTELIGENTNÍ CYKLOVAČ STĚRAČŮ URČENÝ PRO FELICII DO VOZU Š120? MÁM LUCAS Z FELICIE , TAK BY TO SNAD MĚLO JÍT . BOHUŽEL JSEM NIKDE NESEHNAL SCHEMA ZAPOJENÍ EL.INSTALACE FELICIE , POUZE SCHEMA , KDE KABELY KONČÍ V PATICÍCH NA POJISTKOVÉ SKŘÍNCE. CYKLOVAČ PATICE POJISTKOVKY 53S KONČÍ VE SVORCE 12 SVORKOVNICE BB 672,6 53M 11 SVORKOVNICE BB 672,6 I 4 SVORKOVNICE BC 672,6 T 2 SVORKOVNICE BC 672,6 15 1 SVORKOVNICE BC 672,6 31 JE UZEMNĚNO DÍKY MOC


RE: RE: RE: Hall
Datum: 26.08.2003, 13:39
Od: JD <jdobry@centrum.cz>

Primo se da pouzit (zmena pouze v pripojeni napajeni pro logiku optoclenu) H22LTI nebo H22LOI. Pro optoclen H22TLB je nutno vystupni signal invertovat, nebo "invertovat" clonku (27st dira, 63st zaclobeni, "pali" pri odcloneni). Tady je datasheet http://www.fairchildsemi.com/ds/H2/H22LTB.pdf


RE: RE: Hall
Datum: 26.08.2003, 13:28
Od: Hubálek <styv@seznam.cz>

Zdravím ve spolek. Tak na základě článků pana Čecha jsem si sbastlil "hallo-fojtíkovsko-faforiťácké" zapalování. Nejdříve ke konstrukci. Použil jsem zapojení opto snímače (oblíbené zapojení tuším AR) asi dva tranzistory, nějakej odpůrek a kondík do kterého jsem místo infradiody a fototranzistoru vpravil hallovku ze staré disketové mechaniky. Na místo clonky jsem udělal váleček z texgumoidu který je připevněn na palec a vněm jsou po 90st zalepeny 4 malinké magnety. Halovka je přišroubována i s kouskem původního plošňáku v těsné blízkosti válečku s magnety na základové desce rozdělovače. Přepojena je pak také stíněným vodičem. Pak jsem u fojtíka prodloužil dobu rozepnutí na 2,2ms a doplnil koncem faforit. Samozřejmě vše je v zapojení "žrout" energie na pořádném chladiči. Toto zapojení má samozřejmě mnoho much, ale chtěl jsem si ověřit vliv kvality jiskry na chod motoru. Závěr je tento. Nečekejte zázraky. Spotřeba snad ani neklesne, nepatrně se zlepší akcelerace, ale hlavně se opravdu zlepší kultivovanost chodu a zkrátí doba jízdy na sitič ( teď v létě stačí použít ráno a pak se dá startovat většinou bez něj), zmenší se nároky na údržbu. Provozuji ho již od zimy a zatím bez problémů jak s čistotou tak s teplotou + i -. Pro stavitele kteří se zajímají o L487 mám špatnou zprávu. Již půl roku ho marně sháním. Nesehnal jsem ho ani na kontaktu který mi dal pan Čech. Vždy jsem dostal nejdříve kladnou odpověď, že není problém, že do čtrnácti dnů bude a po několika měsících nic. Tak bude asi nejlepší pořídit si kompletní zapalovací sadu z favorita ta je vcelku vychytaná.


RE: transil
Datum: 26.08.2003, 13:20
Od: JD <jdobry@centrum.cz>

Na tuhle otazku muzu odpovedet i ja. Duvody jsou v zasade tri. 1) je to doporuceny zapojeni. 2)Pro tranzistor je "bezpecnejsi" se ho pri prepeti snazit otevrit, nez ho nechat zavrenej a odvest spicku jinudy. Lip to snasi. 3) male vykonove namahani nechlazenych transilu. (Normalne je to jedno, ale pri odpojenym VN se skoro cela akumulovana energie "vyleje" do tyhle ochrany) Mimochodem misto transilu se daji pouzit i zenerovy diody (dnes se uz skutecne delaji pro 180 V a daji se koupit o neco snaz nez transily pro stejny napeti).


RE: RE: Hall
Datum: 26.08.2003, 10:59
Od: Chátra <chatra@post.cz>
WWW: http://sweb.cz/chatra

Zdravim! Nebylo by jednodussi pouzit optozavoru H22LTB primo s TTL vystupem? Trochu bych se bal zakmitu pri nizsich otackach. Jeste se podivam jestli H22 nejde pouzit jako zdroj signalu pro L482, umisteni optozavory do rozdelovace se mi totiz zda velmi jednoduche a chtel bych se dat touto cestou.


transil
Datum: 26.08.2003, 9:48
Od: Petous <p@fn.cz>

Proč máš ty transily svedené do báze a ne na kostru?


RE: Hall
Datum: 25.08.2003, 18:38
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Hall určený do automobilové techniky chodí od -40°C, pokud se použije nějaký nevhodný, který se používá do klávesnic atd., tak jeho vyhodnocovací obvod bývá málo tepelně odolný. TLE 49xx chodí také od velmi nízkých teplot. Používej jen to, co tam má být. Všechny používané Hally v autech chodí bezvadně.


RE: Hall
Datum: 25.08.2003, 16:59
Od: Pavel <pavel_t@centrum.cz>

A co to bylo za Hall? Nebyl to Tesla MH1xxx? Ne ze by to byly spatne soucastky ale byly urceny pro pouziti v teplotach 0 + 50C. TLE49xx je provedeni "Automotive". V pripade tohoto zapalovani bych nemel strach ze troubeni, zapnuti svetel apod. to bych mel az v pripade neceho slozitejsiho s KO nebo uP ale i to se da udelat tak aby to bylo blbuvzdorne. Zlata elektronika... :-)


Hall
Datum: 25.08.2003, 12:29
Od: Tomas Struziak <tomas.struziak@post.cz>
WWW: aek4470.finalnet.cz

Nevim jake mate zkusenosti s Hallovymi sondami, ale ja spatne. Kolem nuly a v zapornych teplotach prestavaly fungovat. Byl bych moc rad, zda nekdo z tech co toto doporucuji si uvedomuje o jake podminky v aute jde. a to nemyslim jen klimaticke. Jak napriklad funguje toto zapalovani kdyz napr. treba zatroubite, vypnete svetla.... Zlate kontakty...


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 24.08.2003, 23:32
Od: Radek <petric@post.cz>

Zdravím, potřeboval bych trochu moci: mám Favorita s karburátorem a potřeboval bych regulovat volnoběžné otáčky v závislosti na zatížení motoru, tedy přesněji potřebuji při zapnuté zátěži, která stáhne nějakých 150ot/min, udržet nějakých 800ot/min. Předem děkuji. Radek


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 24.08.2003, 20:51
Od: JD <jdobry@centrum.cz>

Tak blba otazka to zase nebyla. Je to jasny pokud se bavime o civce, ale neni to 100% jasny pokus se bavime o vstupu nejakeho ridiciho obvodu.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 24.08.2003, 19:37
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Ne, jenom když kohout zakokrhá - Ty máš poslední dobou vysoce inteligentní dotazy.


RE: RE: RE: RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 24.08.2003, 14:48
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

a jiskra vzniká pri sestupné hrane,ze?


RE: RE: RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 24.08.2003, 9:45
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Vstup do L 482 musí být při 30% L a při 70% H. Brouk L 482 umí i vypnout budící proud při stojícím motoru. Krmit cívku bude zapalování podle Tvých schémat.


RE: RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 24.08.2003, 2:07
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

takze pokud vystup z optoclenu (footranzistoru) zapojim na vstup L482(zapojeny katalogove) a pouziji Fa civku ,mam plnou energii jiskry do tech 6000ot/min ?? a jedina "chybicka" bude to,ze pri stojicim motoru v "blbe" poloze se bude civka porad krmit?


RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 23.08.2003, 10:45
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

U Fa je doba plnění řešena vlastnostmi budícího signálu z cívky v rozdělovači, tranzistory jen tento signál převedou do potřebného tvaru. (L 482 je vhodný jen a pouze u Hallu nebo optiky, kde se musí dodržet poměr sepnutí 30/70 (vše je v článku Zapalování popsáno). Pro náhradu elektroniky u Fa je možné použít katalogové zapojení obvodu L 484, který je přesně pro tento typ budícího signálu určen.) Fojtíkův monostabilní obvod je zde zcela zbytečný, protože při použití cívky z Fa poměr 30/70 do 6 000 ot/min stačí bohatě. Monostabil by jenom zvyšoval spotřebu proudu v nízkých otáčkách. Jediná chyba tohoto zapalování je v tom, že nemá ošetřeno vypnutí proudu přes cívku při zapnutém zapalování a stojícím motoru. Zde by právě MKO, zapojený jako retrigger na správném místě, měl svoje využití.


RE: Hmm.
Datum: 23.08.2003, 1:01
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

je fakt,ze jsem favo zapalovani nikdy nerozebiral.a tak jsem mel mylne informace...


Hmm.
Datum: 23.08.2003, 0:52
Od: SiMi <--->

Autor asi zapalovani z favorita nikdy nevidel, jinak by nemohl tvrdit, ze uvnitr je L482, ktera "resi ...." a zaroven by vedel, jak je tam problem plneni resen. Proc ma LM137 znacku jako bipolarni NPN tranzistor?? To muzeme pak vse kreslit treba jako ctverecky. :-) Napajet ledku ze zdroje konst. proudu je trochu luxus, ale budiz. Jeste jednodussi by bylo pouzit jeden JFET zapojeny jako zdroj proudu (G spojeno se S) a usetrit odpor. :-) Mozna by zapojeni mohlo pomoci zacleneni nejakeho prvku s hysterezi (napr. SKO), aby i pri malych otackach byla zaviraci hrana signalu ovladajiciho koncovy tranzistor dostatecne ostra, ale jestli to takhle chodi.... No kazdopadne bych tam neco takoveho dal. :-) Ale jinak je fajn, ze aspon nekdo na TW nejake clanecky pise.


RE: RE: Chybičky v textu
Datum: 23.08.2003, 0:30
Od: SiMi <--->

Je resena jednim schmittovym KO (SKO) a dulezitou vlastnosti indukovaneho napeti ve snimaci - a sice tim, ze hodnota jeho rozkmitu s otackami roste. Pri pevnych komparacnich hodnotach SKO to ve vysledku priblizne da konstantni dobu plneni...


RE: RE: RE: Fojtik
Datum: 22.08.2003, 17:05
Od: Pavel <pavel_t@centrum.cz>

Jo dekuji za opravu, chybicka se vloudi, je patek a jeste pomerne vedro... Samozrejme je to TLE4905L a dela se jich nekolik typu s ruznymi parametry, jako nejvyhodnejsi se mi jevi prave 4905.


RE: RE: Fojtik
Datum: 22.08.2003, 14:23
Od: JD <jdobry@centrum.cz>

Chybicka se vloudila ;-) Spravne je hall typu TLE4905L. Na strankach www.ges.cz je k nalezeni i dokumentace.


RE: RE: Fojtik
Datum: 22.08.2003, 14:20
Od: JD <jdobry@centrum.cz>

Chybicka se vloudila ;-) Spravne je hall typu TLE4905L. Na strankach www.ges.cz je k nalezeni i dokumentace.


RE: Fojtik
Datum: 22.08.2003, 9:48
Od: Pavel <pavel_t@centrum.cz>

Opto versus Hall tu psal JC v nejakem clanku o zapalovani. Pro zajemnce o Hall pro tyto ucely mohu nabidnout TL4905 dodavany GESem za cca 25kc, napajeni ma od 5 (mozna 3) do 24V a teplotni rozsah od -25 (mozna -45) do +125C a je velmi maly cili do auta vhodny a mam dojem ze bude zakladem snimacu v nekterych motorech.


RE: Chybičky v textu
Datum: 22.08.2003, 7:28
Od: Petr Váňa <chipmen@skoda.panda.cz>

Autor tuto chybu neudelal, ta vznikla pri prevodu textu z wordu do html, kdyz jsem to upravoval rucne udelal jsem tam tuto chybu.


RE: Chybičky v textu
Datum: 21.08.2003, 22:33
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

takze Favo nema L482?to znamena,ze doba plneni je resena diskretnimi soucaskami??ja si nepletu procenta a stupne.proste se vloudila chybicka(70st./70%).


RE: Fojtik
Datum: 21.08.2003, 22:26
Od: tonna <tonda.liska@centrum.cz>

no co se tyka spotreby tak necekejte zadne zazraky.myslim ze neco se da usetrit diky tomu, ze sytic se da velice brzo vypinat a da se stim normalne bez skakani jet.ale nikdy jsem to nemeril.dulezitejsi (aspon pro me) je ze,motor je opravdu kultivovany a min coudi,a taky mozna trochu zivejsi ale to je tak vse.udrzovat rozdelovac v cistote?to je snad problem?vacku (v rozdelovaci) vubec nemusim mazat.a z ceho by se tam melo naspinit???od te doby co to mam namontovane jsem nic necistil.akorat casto sundavam vicko...kazdy se chce podivat!ten kondenzator techto parametru (33n/1000V)jinsi ani sehnat nejde.je to svitkovy.zatim jsem velmi spokojen.takze dalsi verzi nevyvijim. to uz by potom bylo lepsi pouzit komplet Favo zapalko.


Fojtik
Datum: 21.08.2003, 22:00
Od: flico <flico@pobox.sk>

Fojtik mal aj verziu s "Favo rozdelovacom". Inac toto zapojenie ma oproti Fojtikovemu vynechany "monostabilny obvod" . Ale odstranenie kontaktov ma dost pozitivnych prinosov z hladiska udrzby (ale je zase treba udrziavat rozdelovac v cistote). Uvital by som nejake konkretnejsie udaje od autora (co sa tyka spotreby paliva resp. servisnej udrzby rozdelovaca resp. typ kondenzatora 33nF/1000V (predpokladam ze je to styroflex) ). Optozavora by sa trebars dala nahradit nejakou Hallovou sondou zo starej disketovej mechaniky a doplnenim o kvalitny monostabil by sa vyriesilo plnenie cievky vo vyssich otackach. Zelam autorovi vela "bezproblemovych" kilometrov a vela chuti pri vylepseni tohoto zapalovania. S pozdravom Flico


Chybičky v textu
Datum: 21.08.2003, 19:07
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Favo zapalování neobsahuje L 482, ale to tak celkem nevadí. Horší je plést si stupně a procenta. Místo 70st má být 70%. Neškodilo by konečně PS schovat do krabičky. Jinak neočekávejte zázraky, je to vlastně modifikace Favorita, ale na rozdíl od Fojtíka a dalších nemá (konečně!) kontakty.



Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 
© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení