ŠKODA techweb > Komentáře k článku: Převodná ústrojí I.
ŠKODA techweb [homepage]

Komentáře k článku: Převodná ústrojí I.

hladam pomoc
Datum: 14.10.2006, 9:15
Od: carolco <carola@tri-net.sk>

zdravim. pisem z SR. ma niekto technicke vykresy na ozubene kolieska (sporotove rada - 1. prevodovy stupen pomer 3,08) do prevodovky Š-120 - 130???


RE: Vcelku pekne až na tie chyby!
Datum: 6.09.2005, 7:57
Od: Lad.Mohyla <l.mohyla@seznam.cz>

Je potřeba si uvědomit rozdíl mezi hydrod. spojkou a hydrodynamic. měničem. Silně doporučuji prostudovat skr. VAAZ čísl. tisku si již nepamatuji název Hydrodynam. trakční měniče a jejich využití u kolových a pásových vozidel.Je to tam sice popsáno formou paciál. difer. rovnic, ale pokud používáte tak vysoce odborné výrazivo nebude Vám to činit nijaký problém. Osobně- jsem absolventem VAAZ směr Tank. aut.- to jen pro dokreslení.


prodám přev. fel.1,3
Datum: 22.05.2005, 12:12
Od: kuba <deppj@seznam.cz>

prodám 2 převodovky na feliciu 1,3,chybí pouze 5-kové kolečka a kryt 5-ky,jinak vše OK. cena 2000,-/ks - domluva jistá. Napajedla - u zlína-spěchá


RE: RE: Poloautomatická spojka u Jawy
Datum: 28.12.2004, 10:05
Od: krf <krf@gambrinus.cz>

Automatická spojka existovala na jawě 250 panelka. jinak poloautomat měla každá jawa (od dob péráka 250, 350, kývačky 125, 175, 250, 350, panelky 250 - i s plně automatickou spojkou, 634, tuším že model 632 - 350 poloautomat neměl (ten neovější po 634 s 12V), a pak dále 638 s poloautomatem, motor 638 byl použit i v modelu 639 a 640 (style, tramp.). Pak i čezety měli poloautomatickou spojku. šlo o řady 125, 175, 250 (jako kývačky popř. panelky). Novější modely čezet už neznám...


RE: RE: RE: Vcelku pekne až na tie chyby!
Datum: 3.12.2004, 21:43
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Lepší obrázek jsem nesehnal, porovnej popis v textu.


RE: RE: Vcelku pekne až na tie chyby!
Datum: 3.12.2004, 21:16
Od: toth <tothx@atlas.sk>

Výsledný vektor pohybu sa skladá z dvoch vektorov a to z rýchlosti odstredivej, ktorý smer je v obrázku. A z pohybu unášavého, ktorý tam nieje zakreslený. Z toho dvôvodu to nemôže pracovať, lebo na lopatky nepôsobí žiadna sila a nemá to čoroztočiť. Vtom je problém.


RE: Vcelku pekne až na tie chyby!
Datum: 26.11.2004, 21:26
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

No tak jak jsem to popsal je to psáno u každého popisu této spojky, ať vezmu kteréhokoli autora. Pokud se něco vůči sobě hýbe, pohyb kapaliny tam nastane vždy. Nepředpokládám že by ing. Mackerle nevěděl jak funguje hydrodynamická spojka, obrázky jsou použity z jeho publikací. A jinak o skluzu jsem tam psal, tak nevím kde je problém...


Vcelku pekne až na tie chyby!
Datum: 22.11.2004, 19:37
Od: Jano Tóth <Tothx@atlas,sk>

Celkom pekne bola popísaná hydrodynamická spojka, ale! Hydrodynamická spojka sa skladá z čerpadla( to je to koleso vami popisované ako zotrvačník a turbíny). Tieto majú rovné lameli. Sú umiestnené proti sebe a spolu vytvárajú priestor tvaru anuloidu. Pri pohybe čerpadla má kvapalina dve rýchlosti a to unášavú odstredivú a relativnu. Ak tieto rýchlosti vektorovo sčítame dostaneme výsledný smer a veľkosť rýchlosti. Celý mechanizmus pracuje s určitým sklzom a ak by sa otáčky oboch kolies vyrovanali mechynizmus pracuje s 0 sklzom a reakčný moment by sa rovnal 0. A tiež kvapalina sa v priestore napohybuje ako je to naznačené v obrázku tak by jej to išlo len s veľkými problémami.


RE: Poloautomatická spojka u Jawy
Datum: 20.08.2004, 18:54
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Já sice motocykl nemám a na 634 jsem nejezdil, ale vycházel jsem z toho, co se psalo v testu tohoto motocyklu ve Světě motorů. Jestli se později k poloautomatu vrátili jsem nevěděl. Na základě tohoto upozornění jsem zjistil, že se poloautomat nemontoval jen u první série 634, potom na základě nevole zákaznictva se opět zavedl. Takže děkuji za upozornění.


Poloautomatická spojka u Jawy
Datum: 20.08.2004, 15:46
Od: Kybergreg <kybergreg@email.cz>

JC:"...Bohužel i tento poloautomat byl s nástupem řady Jawa 634 opuštěn." Myslím, že to není tak úplně pravda. Neznám sice přesně do detailů řadu 634, ale kamarád má Jawu 350/638 a já mám 350/640 a obě mají poloautomatickou spojku, která se dá ovládat čistě pohybem řadicí páky. Nemusím při přeřazování vymačkávat spojku levou rukou, dokonce i jednička tak jde řadit - ověřeno kamarádem, když mu prasklo spojkový lanko a musel nějak dojet domů. Tento mechanismus ovládání spojky se dá odpojit, čímž lze poněkud snížit ovládací síly spojkové páčky, nicméně tím příjdeme o možnost řadit bez vymačkávání spojky, což je rychlejší a často i pohodlnější.


RE: RE: RE: Měrka oleje Fabia 1,4MPI
Datum: 18.08.2004, 10:00
Od: Luděk <l@>

Beru zpět. Nějak mi ujel rozdíl dnešních motorů a dřívější MPI.


RE: RE: RE: Měrka oleje Fabia 1,4MPI
Datum: 18.08.2004, 8:37
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Olej je správně, řešila se tu 1,4 MPi.


RE: RE: Měrka oleje Fabia 1,4MPI
Datum: 18.08.2004, 7:53
Od: AlešK <ales.kica@email.cz>

U motoru 1,4 MPi 50 kW (český motor, osmiventil)je psaná náplň oleje 4 litry. Měrka je 100% ta správná a byla porovnávána i její délka s asi 5-ti měrkami z jiných (nových) motorů stejného typu, všechny byly na chlup stejné. Motory 1,4 16V o kterých píšeš mají měrku odlišnou na první pohled.


RE: Měrka oleje Fabia 1,4MPI
Datum: 17.08.2004, 20:15
Od: Luděk <l@...>

A podíval jsi se někdy na technické údaje k motoru? Právě je mám před sebou. Obsah oleje u 1,4/55kW a 1,4/74kW je 3,2 litru včetně obsahu filtru. Až u 1,4/55kW TDI PD je 4,2 litru oleje.


RE: Měrka oleje Fabia 1,4MPI
Datum: 17.08.2004, 14:47
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Nebo měrka z jiného typu.


Měrka oleje Fabia 1,4MPI
Datum: 17.08.2004, 9:28
Od: Aleš K. <ales.kica@email.cz>

Tak už konečně vím jak je to s tou měrkou oleje. V servisu jsme jednoduše olej vylili do odměrné nádoby a bylo jasno. Oleje bylo cca 3,8 litru, asi 2 deci zůstaly ve filtru, tedy ok. Po nalití oleje nazpět do motoru ukazovala měrka opět cca 8 mm nad maximem. Vyzkoušena jiná měrka ze stejného motoru - stejný výsledek. Tzn. že musí být špatná délka vodící trubičky k bloku motoru. Dál už to neřeším, jen mě překvapuje, že je na to ještě nikdo neupozornil. Podle mě to musela být nějaká vadná série a to nemalá. Moje auto je z 11/2001.


RE: RE: RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 11.08.2004, 18:54
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Jistě.


RE: RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 11.08.2004, 8:58
Od: Palo <pvascak@dexia.sk>

Fabia 1,4 50kW: Ja pouzivam plnu syntetiku 5W-40. Myslis, ze pre tento motor je lepsia polosyntetika?


RE: RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 9.08.2004, 15:19
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Fabia 1,4 MPi má 4 l oleje stejně jako Favo. Pokud předchozí náplň celá vytekla a byl vyměněn filtr, Musí hladina být po nastartování a zaplavení filtru (počkat až olej steče do vany) mezi ryskami, jestli to není pravda, máš špatnou měrku.


RE: Mimo mísu
Datum: 7.08.2004, 18:07
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Pardon - Pirelli.


Mimo mísu
Datum: 7.08.2004, 18:06
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Pánové, objevil jsem fenomenální stránku o pneumatikách http://auto.idnes.cz/odpovedi_pneu.asp?t=PNEURADY , doporučuji si nechat jako čtení na Silvestra. Na spoustu otázek odpovědi na úrovni "Přečti si návod k použití auta", jinak je to web zcela o ničem. Jakmile se zeptáte na pneumatiku jinou než Pirreli, rozumnou odpověď nedostanete.


RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 6.08.2004, 21:55
Od: Alois Kučera <alois.kucera@nospam.cz>

Já nevím, ale 4 l je asi moc, když si měním olej (sice jezdím na povinné prohlídky kvůli leasingu a záruce na prorezavění kastle, ale olej bych si od těch lemplů vyměnit nenechal, aby mi třeba náhodou sestrhli závit na vaně, nebo náhodou nenalili do motoru nějaký vyjetý olej), tak nalévám jen 3,5 l a na měrce mám hladinu kousek pod maximem (i přes to, že po vypuštění oleje na pár sekund nastartuju, aby se vyfoukl olej z kanálů).


RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 6.08.2004, 15:39
Od: Rs. <rs@....>

a to nejdulezitejsi - ZMEN SERVIS - prasata, ktere neco takoveho neresi patri vychovavat tyci od heveru.


RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 6.08.2004, 15:38
Od: Rs. <rs@....>

no, to cvakani ventilu jsem slysel jenom jednou, a to kdyz ty zdvihatka byly zalepene ... tvuj vyvod o "naplneni" zdvihatek je chybny - sundej si ventilove viko a zkus to zdvihatko stlacit dolu, preji hodne uspechu. je v nem pomerne tesny jednocesty ventil - rukou to nejde-ale nahoru vyjede pomerne ochotne (melo by, jinak je kaput).


RE: RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 6.08.2004, 15:33
Od: Rs. <rs@....>

obcas pozoruji s klicem v ruce slabsi OHV Fabii: 1)mam pocit, ze syntetika neni problem (gufera) 2) merka je problem 3) tak se obtezuj a jednou si vymen olej sam (zmeris si co jsi vylil a nalil - presne), jinak olej ma taky nejakou roztaznost a vzlinavost - nemuze to byt, ze se v te trubce vytvori "hladinka" - merku vyndat, celou utrit, zasunout a opakovat tak dlouho, dokud nebude na merce jenom jeden flicek tam kde by ho clovek cekal 4)jinak ne, nepozoroval jsem to, jezdi to na 10W/40


RE: Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 6.08.2004, 12:22
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Tyto motory jsou konstruované max. na polosyntetiku. Důležité je, jestli je tam olej nad ryskou hned po nalití - potom je špatná měrka - nebo oleje přibývá, to by značilo pronikání benzínu okolo pístů do vany a to je špatné. Pokud oleje neubývá ani nepřibývá, je to v pořádku a dále bych se tím nezabýval.


Množství oleje Fabia 1,4 50kw
Datum: 6.08.2004, 8:55
Od: AlešK <ales.kica@email.cz>

Mám Fabii 1.4 50 kw a už poněkolikáté (4x)se mi stalo že když kontroluju výšku hladiny oleje v motoru např. po ujetí 5 tis. km po výměně oleje, tak mi to ukazuje skoro 1 cm nad maximem! Chladící kapalina do oleje nejde určitě, olej je bezvadně čistý. Do motoru jsou vždy při servisu nality 4 litry oleje z 5-ti litrového orig. balení (1 l zůstane)Kde může být problém? Může jít do oleje benzín, třeba kolem pístních kroužků? Má to najeto 66 tis. km a tento jev pozoruju prakticky od záčátku provozu. Nebo je příčina velmi prostá a to že jsou špatně nacejchované měrky oleje. V servisu když na to stále poukazuji mě "uspokojí" tím, že olej odpustí na rysku maxima (podle mě asi 0,8 l) a víc to neřeší a to mě pěkně s.re. Co jsem se koukal u jiných fabií s tímto motorem na stav oleje tak byl také vždy nad maximem, ale ne tolik jako u mně. Sakra jestli dělali ty měrky špatné, tak by to v servisech měli vědět a měnít je, ne? I když u škodovky se vůbec nedivím... A nebo se do oleje opravdu něco dostává a pak je to v pr..li. Máte někdo podobný problém? V pondělí s tím jedu do servisu zas, a budu chtít aby změřili množství oleje co z toho vylejou, tím se to asi rozlouskne, ale nikoli vyřeší.Co vy na to? Mimochodem leju tam plnou syntetiku 5w-40, ale přejdu asi na polosynt. 10w-40, s plnou synt. se mi zdá poměrně hlučný ventilový rozvod a taky někdy ráno chvíli cvakají ventily než se naplní hydr. zdvihátka, ale to nevím zda se změnou oleje vyřeší, protože to dělalo i při minerálu 15w-40 - jen občas.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 5.08.2004, 7:43
Od: simi <--->

2JC: Ted nevim, jestli to bylo na mne, ale kazdopadne ja reagoval na ten problem, co tu byl nahozen pro 120cu, ikdyz pod tematem fabie. :o)


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 5.08.2004, 7:12
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Od Favorita výše už ložisko v klice není, hřídel z převodovky do kliky nezasahuje, je to tam celé řešené jinak, protože je hřídel v převodovce kratší - není mezi motorem a převodovkou diferenciál (podívej se na obrázek v Přev. II).


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 4.08.2004, 20:09
Od: simi <--->

jeste doplnim, ze lozisko v klice bude slyset pri seslapnuty spojce a zarazenym kvaltu. loziska na hnacim hrideli pri pustene spojce a vyrazenem kvaltu, hluk od nich pak plynule dozniva po tom, co se spojka seslapne (ovsem toci se i vsechny prevody, vyjma zpatecky, takze hluk muze by i od nich). V obou pripadech (a zejmena v tom prvnim) do toho muze byt slyset vypinaci lozisko.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 4.08.2004, 19:59
Od: simi <--->

staci dam dat lozisko, ktere se "nehryza" a dobre ho namaznout. Origo loziska z vyroby vydrzela aspon 150tkm.


RE: RE: RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 4.08.2004, 0:49
Od: Petr <fatal@email.cz>

Lozisko hnaciho hridele mne nenapadlo. Ale myslim, ze to tim nebude. Jazycky zkontroluju, ale mely by byt vsechny ok. Lozisko v klice je nejak divne vyresene (odflaknute?). Pokud vim, kazde lozisko, ktere neni na hrideli napevno se semtam protoci, casem cim dal vice, pak se lozisko trosku hryzne a uz se netoci vubec. A kdyz se tam motor musi dat nasunout nebo vysunout, tak hridel musi byt volna a lozisko se na hrideli urcite musi semtam protacet. Jenze jak to vyresit? Pri pristim vytahovani motoru (doufam ze za hooodne dlouho) dat nove lozisko a nejak ho napevno nalisovat na hnanou osu a motor montovat i s hnanou osou? Nebo nejaky tmel?


RE: RE: RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 3.08.2004, 7:51
Od: Rs. <rs@....>

nebo mne napada - chyba pri montazi pritlacaku - napr. ulomeny jazycek pruziny


RE: RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 3.08.2004, 6:24
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Není problém někde v převodovce - třeba ložisko na hnacím hřídeli? To ložisko v klice je problém - jakmile se zadře, tak se odře hřídel do něj se zasouvající a potom se má snahu v ložisku protáčet, nebo máš opět ložisko v klice vadné, což se také stává nedlouho po výměně.


RE: RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 2.08.2004, 21:04
Od: Petr <fatal@email.cz>

Mam obdobny dotaz, ale na S120. Spojka 190mm s talirovou pruzinou pri volnobehu tak zajimave slabe piska a syci - poslouchal jsem to po otevreni toho vicka nad loziskem. Je to ok? Nebo to ma byt uplne tiche? Lozisko (vypinaci) je ok, serizeno spravne. A jeste jedna vec, obcas se pri popojizdeni (spojka lehce v zaberu, nizke otacky) ozve takove slabe hrceni, myslel jsem si, ze to dela to male lozisko spojky v klikovce (bylo zadrene), ale ted je tam nezadrene a uz jsem to taky zaslechl, nevite nekdo? Diky, Skode zdar!


RE: RE: Fabia - spojka
Datum: 2.08.2004, 15:11
Od: Palo <pvascak@dexia.sk>

Ziadny piskavy zvuk... pri kazdej otacke potora to vydava zvuk, ako by tam bolo nieco uvolnene.Nedokazem to opisat, treba pocut :-)


RE: Fabia - spojka
Datum: 2.08.2004, 12:15
Od: Rs. <rs@....>

1) co je to rozsype - pokud jenom piska .... tak je pohromade 2) co je to pokracovat v jizde - 50km nebo 5tis? umerne tomu pripocitej vymenu pritlacaku. 3) az to budes menit, DEJ si orovnat a znovu vyvazit setrvacnik, jinak pocitej se znacnym skubanim (nebo trochu zmensit prumer lamely, ale to je takove fuj).


Fabia - spojka
Datum: 2.08.2004, 11:45
Od: Palo <pvascak@dexia.sk>

Moze sa pokracovat v jazde aj ked sa vysuvacie lozisko na spojke rozsype?


Fabia - spojka
Datum: 2.08.2004, 11:41
Od: Palo <pvascak@dexia.sk>

Ahojte, Pri volnobehu so zapnutou spojkou a neutralom mi od spojky slyset divny klepavy zvuk. Tento zvuk prestane, kdyz stisnem spojkovy pedal. Podla mna je nieco s vysuvacim loziskom (Fabia 1,4 rok 2002). Niekde som nasiel, ze to moze byt nevyvazena lamela + -. Alebo je lozisko iba uvolnene (znizenie, opotrebenie trecich ploch na lamelach) a spojka moze fungovat nadalej bez problemov? Mam najazdene iba 20 tis.km. a spojku setrim. Chcem to vcas opravit, aby sa nevyskytli problemy na ceste Vopred dakujem za odpoved. Palo


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 2.08.2004, 8:31
Od: Peter <50kw@zoznam.sk>

Tak napis co presne potrebujes!


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 31.07.2004, 10:10
Od: pepa_u <pepa_u@seznam.cz>

Bezva, konecne nejake vzorce, ale jak to tak vidim, tak budu opravdu muset stejne sednout a odvodit si to sam... :-)


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 29.07.2004, 13:42
Od: Peter <50kw@zoznam.sk>

Tocivy moment nieje sila aj ked so silou tesne suvisi. Jednotka sily je Newton, momentu Newton*meter (mt=sila*rameno). Ak teda motor ma moment 100 Nm a celkovy prevod je 4, na kolese dostanem 400 Nm (ale iba stvrtinu otacok motora). ak ma koleso polomer 0,5 m, sila prenasana na vozovku je 400Nm/0,5m = 800 N. Potom auto s hmotnostou 1000 kg akceleruje 0,8 m/s/s, cize kazdu sekundu zrychli asi o 3 km/h, ak zanedbame ostatne odpory. Ak odpor vzduchu+valivy odpor budu napriklad 500N, na akceleraciu ostane 300N a zrychlenie bude 300N/1000kg=(300kg*m*s-2)/1000kg=0,3ms-2 coz je asi o 1 km/h kazdu sekundu. Ak ma spojka polomer 0,1 m (zanedbavam sirku oblozenia), trecia sila musi byt minimalne 100 Nm/0,1m -> 1000N. Ak chceme uvazovat nejaku sirku oblozenia, potrebujeme integraly, pre predstavu laika, mozno podelit na malicke stvorceky a pre kazdy vypocitat, kolko prenesie a potom ich scitat. ------------------------------------------ Dufam, ze som sa nikde nesekol a ze som sa vyjadril dost zrozumitelne.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 28.07.2004, 16:07
Od: pepa_u <pepa_u@seznam.cz>

Myslim, ze kdyby se nekdo z diskutujicich odhodlal a napsal to ve vzorcich, je jasno hned...


RE: RE: RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 26.07.2004, 18:33
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Točivý moment je síla, ale protože se obtížně definuje vektor, má to jinou definici. Je jasné že když se změní rameno mohu použít užší obložení, protože plocha na větším ramenu se stejnou šířkou obložení se zvětší. Přítlačný talíř se sice udává ne s tlakem, ale s celkovou přítlačnou silou, ale ta vytvoří na dané ploše obložení měrný tlak - užší obložení se vyznačí vyšším tlakem, širší tlakem menším. Tedy jak jsem ne zcela přesně napsal - buď při zachování stejného měrného tlaku zvýším přenášený výkon zvětšením plochy (ale musím přitom zvýšit ve stejném poměru i přítlačnou sílu talíře pro zachování měrného tlaku), nebo ponechám rozměr obložení stejný, ale zvýším měrný tlak, což vyjde daleko výraznějším nárustem přítlačné síly talíře, než případě prvním. Právě z důvodu rozměrů spojky se pro přenos velkým výkonů používají spojky vícelamelové, kde se na malém průměru dokáže vytvořit velká třecí plocha s relativně malou vyvíjenou silou přítlačného talíře. Já už bych to dále nerozebíral, snad už zde všichni chápou kde je zakopaný pes.


RE: RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 26.07.2004, 8:27
Od: simi <--->

Ano, jenze mi neprenasime silu, ale tocivy moment. Je samozrejme pravda, ze pri konstantnim tlaku se zvysenim plochy prenesu vetsi silu, ale abychom prenesli moment je treba se zabyvat i otazkou ramene, na kterem tato sila pusobi. Napr. si celou plochu muzeme rozdelit na dostatecne male ctverecky a nezavisle spocitat prinos kazdeho z nich a pak prinosy secist. Poku bude uvazovan takovy ctverecek o plose napr. 1mm^2 a spocteme, jaky je jeho prinos k prenosu momentu, nutne musime zjistit podstatny rozdil mezi tim, obiha-li tento ctverecek po radiusu 10mm nebo 200mm. V obous pripadech bude pri prokluzu pusobit stejna sila, ale pokazde na jinem rameni. Dalsi problem je i v tom, ze pritlacny talir neni "zdroj tlaku" ale "zdroj sily"....


RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 26.07.2004, 5:50
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Jestli si ještě z fyziky pamatuješ ten pokus, kdy se nám snažili demonstrovat jak to s tím třením je, tak to se vzal takový hranolek s háčkem, na který se připojil siloměr a hranol se táhl jednou s užší a podruhé se širší stěnou na podkladu. Pokaždé se ukázala stejná hodnota tažné síly. Ovšem jednou působila hmotnost na menší plochu, tedy byl tlak větší a podruhé působila stejná hmotnost na menší plochu, tedy tlak byl větší. Je-li stejný tlak, zvýšením plochy přenesu větší sílu bez ohledu na průměr, tedy i když pouze změním šířku obložení. Pokud na změnu šířky a průměru obložení nemám místo, musím změnit tlak. Tak snad teď už je to věcně správně.


RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 25.07.2004, 19:18
Od: Petr valkoun <petrvalkoun@seznam.cz>

Smarja!!! Tlak je sila na plochu, takze vyraz "tlak na jednotku plochy" je nesmysl. Tlak je proste tlak a hotovo, na plose nezalezi.Jinak pro lidi, kteri v tom maji stale zmatek: Kotouc s vetsim prumerem je pri stejnem odporu spojkoveho pedalu (tedy sily talirove pruziny) lepsi, protoze ma vetsi rameno sily, takze prenese vetsi kroutici moment. Musime ale take uvazovat plochu trecich segmentu, protoze cim vetsi je plocha, tim vice (pri sjtenem prumeru kotouce) ji je soustredeno blize ke stredu, kde je rameno mensi a protoze vetsi plocha zmanena mensi tlak, maximalni kroutici moment spojky musi klesnout, protoze vetsinu krouticiho momentu prenasi venjsi cast kotouce, kde je ale nyni nizsi tlak, takze drive proklouzne. Nejlepsi spojka ma tedy co nejvetsi prumer a co nejmensi plochu, ovsem pak zas bude mensi zivotnost. Re:No aspoň to někdo čte důkladně, protože přišel na nepřesnost popisu - při konstantní síle mělo znamenat tlak na jednotku plochy, tedy pokud dodržím tlak na cm2, tak zvětšením plochy dosáhnu zvýšení zatížení spojk&#255;. Při stejné ploše musím zvýšit zatížení na jednotku plochy, ale to už každý asi pochopil. Jarda dostane zmrzlinu :-)))).


RE: RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 22.07.2004, 19:08
Od: kachnis <green.devil@seznam.cz>

moment je sila na rameni M=F.r


RE: RE: ! Fyzika !
Datum: 22.07.2004, 7:17
Od: Rs. <rs@....>

Jestli chapu spojku spravne, tak prenasi tocivy moment, nikoliv silu, takze kdyz necham treci silu (koef*tlak*plocha=koef*sila pritlacaku) byt na pokoji, zvetsim prumer (tj. stredni polomer, rameno), tak dosahnu vetsiho preneseneho momentu (to je ono podbrouseni setrvacniku).


RE: ! Fyzika !
Datum: 21.07.2004, 17:16
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

No aspoň to někdo čte důkladně, protože přišel na nepřesnost popisu - při konstantní síle mělo znamenat tlak na jednotku plochy, tedy pokud dodržím tlak na cm2, tak zvětšením plochy dosáhnu zvýšení zatížení spojk&#255;. Při stejné ploše musím zvýšit zatížení na jednotku plochy, ale to už každý asi pochopil. Jarda dostane zmrzlinu :-)))).


RE: ! Fyzika !
Datum: 21.07.2004, 16:43
Od: Pavel K. <tico@quick.cz>

2 Jarda: A v clanku se tvrdi neco jineho? :)


! Fyzika !
Datum: 21.07.2004, 15:48
Od: Jarda Jelínek <jaroslav_jelinek@seznam.cz>

Vážený pane Čech, Vám toho ta fyzika asi taky moc neříká. Pro zvýšení prenosu výkonu /toč.momentu/ vám vůbec nepomůže to že při konstantní přítlačné síle zvýšíte plochu !! Výsledek bude stejný !!!! Jediný čeho byste dosáhl je zvýšení životnosti/opotřebení třením/ a menší ohřívání spopjky.


RE: RE: RE: RE: SUPER
Datum: 21.07.2004, 8:38
Od: Pavel <pavel_t@centrum.cz>

Ale mas. Ve Wordu das "ulozit jako" text, prihodis k tomu samostatne obrazky a cele to zkomprimujes (zazipujes apod.). Nejde ani tak o delku textu, text v unicode je sice 2x delsi + nejake ridici znaky Wordu ale stejne vice delaji ty obrazky. Jde o to, ze pokud pouzijes nejaky standartni format obrazku tak to zobrazi kazdy, ne kazdy totiz ma Word a ani Word viewer treba nema po ruce. To myslim mel tazatel na mysli. A myslim, ze i Chipmnen Ti bude vdecen pokud mu clanky budes takto posilat, ono destilovat obrazky z Wordu je...


RE: RE: RE: SUPER
Datum: 20.07.2004, 16:47
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Nic lepšího nemám, stáhnout si to můžeš večer, je faktem že i po zazipování má třetí díl díky barevným obrázkům přes 1,6 Mb.


RE: RE: SUPER
Datum: 20.07.2004, 16:37
Od: Hubert <x@x.x>

A v necem rozumnejsim by original nebyl? Nejlepsi jen text a obrazky mimo, cele treba zazipovat...


RE: SUPER
Datum: 20.07.2004, 15:01
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Jinak pořád platí, že kdo ho chce kterýkoli článek v originále (Wordu), stačí poslat mailovou adresu.


SUPER
Datum: 20.07.2004, 11:47
Od: Jirka <jiri37karasek@post.cz>

Opět děkujeme, pane Čech! Vytisknu si to a večer pln nadšení přelouskám!



Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 
© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení