ŠKODA techweb > Komentáře k článku: Bílá zadní světla pro Felicii
ŠKODA techweb [homepage]

Komentáře k článku: Bílá zadní světla pro Felicii

Vylepsenie
Datum: 6.02.2008, 19:42
Od: Ivan Szilárd <szili22@orangemail.sk>

Prisiel som na to, ako vyriesit vyblednutie 5W-ovich cervenych ziaroviek.Na miesto nich som dal dvojvlaknove ziarovky cervenej farbi,a som zapojil len 5W-ove vlakno. Prerobil som aj uhitenie na nich aby sa nedali vlozit naopak,a zapojit 21W-ove vlakno.Jazdim s nima uz vyse 2 mesiace ale zatial som nezistil ziadne vyblednutie,tak isto svietia ako fungel nove.S tim ze treba svietit stale.Mam najazdene s nima vise 15 000Km.


RE: Felda
Datum: 14.03.2007, 8:12
Od: Martin <thrope@centrum.cz>

Mám taky Felicii 1,3 Mpi, vyměnil jsem svíčky za ty s kruhovým jiskřištěm od Brisk, vzduchový filtr mám bavlňák Green, 14' kola, jinak nic, co by mohlo ovlivnit spotřebu, jezdím hodně, jezdím daleko a jezdím rychle (prostě na to šlapu) a podle TripComputeru mám průměrnou spotřebu 5,74 litrů. Sám jsem tomu zprvu nechtěl věřit. Vedl jsem si záznamy o natankovaném benzínu i počtu ujetých kilometrů a vše souhlasí!!! Prostě zlaté auto (až na 5. dveře)!


hrozný
Datum: 7.02.2007, 10:51
Od: sdare <esf>

hrozný


Problém je..
Datum: 10.11.2006, 15:38
Od: Michal Dvořák <lachim.dvorak@seznam.cz>

Problém je jak s policií, tak i s poctivou STK. Červené žárovky nesvítí červeně, to je fakt, ale mnohem jednodušší je koupit si barvičku na sklo, mají je různé modelářské a hobby prodejny, je to cca 10 ml, stojí okolo 90,-Kč, lze je vypalovat. tzn. jsou teplu odolné a doma si v klidu nabarvit žárovek co je libo. Obdobně jsem si natřel u Octavie 1,9 TDI zadní oranžové . Originální se oloupaly během 9ti měsíců, ta natřené mám přes 3 roky.


Felda
Datum: 26.10.2006, 8:33
Od: Martin <autocrossrallyteambrno@seznam.cz>

Ahoj... Mám taky feldu,světla normál,ale...... Mám 1.3Mpi a možná mě to nebudete věřit,ale jezdím v průměru za 6,5 litrů a někdy méně. Jsem zcela spokojen a Neměnil bych!!!!!! A cena náhradních dílů??? Zkuste něco shánět na Hondu.Ne nadarmo se říká.....Japonec nakonec.,..Přeju moc štasných kilometrů s našima Feldičkama...


Octavia 2
Datum: 24.08.2006, 12:33
Od: Cjoctavian <cjoctavian@post.cz>
WWW: http://www.skodaclub.host.sk

Mne to pripada ako celkom dobry napad, aj ked elegantnejsie by bolo pouzit tu 27 diodovu "ziarovku" co svieti do vsetkych stran... A nemate niekto nejaky link na fotky a info o LED prednych a zadnych svetlach na Octavii 2, ktoru vystavovala minuleho roku firma Visteon v Brne?


odrazky
Datum: 31.07.2006, 14:17
Od: karel <charles.vo@seznam.cz>

Hlavně nezapomenout na zadní červené odrazky, které jsou povinné. Karel


jeden minus
Datum: 26.06.2006, 20:33
Od: rapidak <rapidak@t-email.cz>

Tedy, napad je to krasny az idealisticky, ale muj nazor : Za tu namahu to nestoji a hlavne neni to hezky, takze rozhodne zustanu u klasickych krasnych svetel. :)


jeden minus
Datum: 26.06.2006, 20:33
Od: rapidak <rapidak@t-email.cz>

Tedy, napad je to krasny az idealisticky, ale muj nazor : Za tu namahu to nestoji a hlavne neni to hezky, takze rozhodne zustanu u klasickych krasnych svetel. :)


Led bude velký hit
Datum: 28.05.2006, 17:21
Od: dedek <edition@atlas.cz>

Pri sto kilometrové rychlosti ušetříte 4 metry!!!! k brždění,pokud šlápne před váma na brzdu někdo v audi s Led světly o proti žhavícím se žárovkam a to už je velký rozdíl ne? Dnes jedna super výkonna leddioda dosahuje svítivost až 200 Lumenů!!! při počtu 10-20 těchto Led dosahujete výkonu jak Xenony! Směr půjde k Led,hlavně kvůli životnosti 100000 hodin o proti žárovce 600-800 hod. a proto,že led neoslnuje na před.světlometech o proti xenonum. Dnes se běžně prodávají led ze 160 stupni a velkým výkonem jak 21w žárovka.Červená stoji cca 300,-(na brzdy)Led zdar


RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 27.05.2006, 11:28
Od: Kaslter Ivan <kastler1@orangemail.sk>

Xenon 35W cca 20% účinnosť hreje "von 70%núter30%" Luxeon 5W*7= 35W cca 20% účinnosť hreje "von 30%núter70%" /Prepočítané cez Lm/ ZHRUBA Keď podžhavíte 5W Luxeon na 1W /prúd zo700mA na 140mA dostanete cca 33% účinnosť/ http://www.luxeon.com/


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 28.04.2006, 7:19
Od: Petr <petr@email.cz>

Jestli máš přístup k "Praktická elektronika A-Radio", pak v 9/2001, str.4 . Je tam hezky popsáno i zapojení do kabeláže auta (přímo Felicie). Jen jsem to trochu upravil: místo tranzistoru jsem použil tyristor, páč v původním zapojení, když motor chcípnul (třeba špatný rozjezd :-) ) světla zhasly, takto ale zůstanou svítit - dokud nevypneš klíček. A přepínač léto/zima nepoužívám.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 27.04.2006, 16:40
Od: Tony <Tony.Dac@Seznam.cz>

Zajímalo by mně to udělátko poraď


RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 27.04.2006, 7:32
Od: Petr <petr@email.cz>

2Dusche:Dík, ale i tak to neřeším. Denně do práce jezdím za cca 7,5 l při dovolených a jiných dálkových jízdách se dostanu i pod 7. Samozřejmě z jednoho dvou natankování nejde spotřebu brát vážně, ale já jsem spokojen a to si nijak pozor nedávám. Svítím trvale i v létě co mám feldu (5 let) - mám takové udělátko, co mi rozsvítí světla po nastartování a svítit budu dál :-)


RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 26.04.2006, 7:18
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Výpočet je dosti nepřesný, protože měrná spotřeba podle grafu platí pro plně sešlápnutý plyn, kdy je plná komprese atd. S poklesem kompresního poměru díky přivení škrtící klapky se měrná spotřeba zvýší, také odebíraný výkon je nižší, než vychází z grafu. Měrná hmotnost benzínu se počítá 0,750kg. Uváděných 0,2l/100 km je praktická hodnota, kterou jsem si sám ověřil v provozu s Fel 1,6, kde se spotřeba paliva evidovala.


RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 25.04.2006, 9:16
Od: Dusche <Dusche@post.cz>

Chybicka se vloudila , spravne ma bejt dosazeni 0,3*0,37/0,8=1,4 l/100km.


RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 25.04.2006, 9:15
Od: Dusche <Dusche@post.cz>

Petr> pocitej ze ucinnost alternatoru bude nakejch slabejch 30% , takze z vykonu 110 W na svetlech je prikon na alternator 370 W. A tu spotrebu take takle nemuzes pocitat, pac pri plnem vykonu 50 kW ti to tezko bude zrat 7,5 l/100 km (bavime se o fav a fel a ne o nake navtove oktavce). Pro nase potreby jsem nasel diagram vykonu a spotreby paliva v zavislosti na otackach od Andrta a Maliny. Plati to pro motory favorit 135 kar,135 vstrik,136 kar,136x kar ( budes li mit zajem muzem do vypoctu dosadit konkretni motor) ,merna spotreba paliva pri 3000 ot/min se pohybuje od 290 do 310 g/kW.h v zavislosti na typu motoru. Pri 3000 otackach jedes priblizne 100 km/h takze muzeme brat 300 g/kW.100km. Hustotu benzinu presne nevim, ale pocital bych takovejch 800 kg/m3, takze dosadime 0,3*0,37*0,8=0,09 l/100km. Tohle plati pri ustalene jizde na 3000 otacek, pri tockach vyzsich a nebo nizsich je spotreba vetsi, take neuvazujem mesto. 0,5 l/100 km je hodnota prehnana spis to bude neco mezi 0,2 l/100 km od pana JC a moji 0,1 l/100km. Napriklad pri ekojizdach ( zavod o co nejnizsi spotrebu) si ani nepoustej radio natos svetla, kazda deci benzinu dobra.


RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 25.04.2006, 9:05
Od: Dusche <Dusche@post.cz>

Petr> pocitej ze ucinnost alternatoru bude nakejch slabejch 30% , takze z vykonu 110 W na svetlech je prikon na alternator 370 W. A tu spotrebu take takle nemuzes pocitat, pac pri plnem vykonu 50 kW ti to tezko bude zrat 7,5 l/100 km (bavime se o fav a fel a ne o nake navtove oktavce). Pro nase potreby jsem nasel diagram vykonu a spotreby paliva v zavislosti na otackach od Andrta a Maliny. Plati to pro motory favorit 135 kar,135 vstrik,136 kar,136x kar ( budes li mit zajem muzem do vypoctu dosadit konkretni motor) ,merna spotreba paliva pri 3000 ot/min se pohybuje od 290 do 310 g/kW.h v zavislosti na typu motoru. Pri 3000 otackach jedes priblizne 100 km/h takze muzeme brat 300 g/kW.100km. Hustotu benzinu presne nevim, ale pocital bych takovejch 800 kg/m3, takze dosadime 0,3*0,37*0,8=0,09 l/100km. Tohle plati pri ustalene jizde na 3000 otacek, pri tockach vyzsich a nebo nizsich je spotreba vetsi, take neuvazujem mesto. 0,5 l/100 km je hodnota prehnana spis to bude neco mezi 0,2 l/100 km od pana JC a moji 0,1 l/100km. Napriklad pri ekojizdach ( zavod o co nejnizsi spotrebu) si ani nepoustej radio natos svetla, kazda deci benzinu dobra.


RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 21.04.2006, 6:44
Od: Jirka Čech <jicech@quick.cz>

Každých 100W na výkonu elektrických spotřebičů dělá cca 0,2 l/100 km.


RE: RE: RE: plusy
Datum: 20.04.2006, 7:59
Od: Petr <email@volny.cz>

Co to bláboliš o půl litru nižší spotřebě? Když má motor výkon 50 kW, a při něm spotřebu cca 7,5 l/100km, rozsvícena hlavní světla mají příkon 110 W, tak nárust příkonu o 110 W, tj. o cca 0.3 % nemůže v žádném případě zvýšit spotřebu paliva o 6%.


červené diademky
Datum: 11.04.2006, 23:29
Od: capo <capo@atlas.cz>
WWW: http://www.octaviaclub.cz/membercards/078.htm

Protože řeším podobný problém, a dost jsem ho řešil, dovoluji si tvrdit, že existuje mnohem jednodušší řešení. Jistě spousta z vás zná "modré" diademky od osramu, které díky interferenci vypadají modře, ale svítí oranžově, přičemž vrstva je nanesena kvalitně (nevím přesně jak) a vydrží do konce životnosti žárovky beze změny barvy. ˇ(http://www.osram.cz/automobily.htm). U nás moc ledek na výběr není, ale pokud se kouknete na ebay, uvidíte spoustu variant, kdy na std patici pro žárovku je třeba 30 diod, z čehož některé svítí dopředu, a zbylé do stran, a tím "rozsvěcují" celou parabolu. Bohužel je to cenově náročná záležitost, a to zejména díky poštovnému. Mnohem levnější je sehnat si červené diademky, což je obdoba oranžových od osramu. V nabídce je má třeba eshop autodoplnky.cz, i když zrovna teď nejsou skladem. Též je prodává někdo na aukru. Sám je mám teď objednané, a tak zatím neznám výsledek, ale po přečtení tohoto článku : http://www.hella.com/produktion/HellaCOM/WebSite/Channels/Drivers/Vehicle_specific_Products/BMW_5series_E60/D_Rear_lamps/D_Rear_lamps.jsp jsem úplně klidný. Pokud si i Hella dovolí udělat lampy na BMW 5, které jsou "podobné", tedy úplně čiré, a zdroj červeného světla tam zajišťují červené diademky pro všechny potřebné typy osvětlení, světlomet je navíc homologovaný, musí to být nejjednodušší řešení...


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 11.04.2006, 15:27
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Mám dojem, že Valéo a Hella na těchto světlech docela maká, ale zatím neumí dálková... Nechme se překvapit...


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 11.04.2006, 9:21
Od: Petr <chipmen@skoda.panda.cz>

Nejak aktivne tuto oblast nesleduju, ale treba u prototypu Renault Altica jsou predni svetla komplet LED. http://www.renaultclub.cz/2006_-_renault_altica.html takze udelat to jde, otazkou jest jestli se to casem prosadi stejne jako se prosadily halogeny a prosazuji vybojkova svetla...?


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 10.04.2006, 13:30
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Jistě, cena šla od té doby dolů (mám dva roky starý katalog GM elektronic), ale i tak si spočítej rozdíl v ceně takového světla proti klasice se žárovkou... Se zvyšujícím se úhlem klesá dosažitelná svítivost, tedy do koncových světel by to ještě šlo, ale mám docela vážnou pochybnost o použití v hlavních světlometech.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 10.04.2006, 8:08
Od: Petr <chipmen@skoda.panda.cz>

Jen par veci uvedu na spravnou mez, autoled prave uz davno nestoji 100/kus ale daji se sehnat kolem 10kc/ks tedy podobne jako vysocesvitive obycejne led. Nekdo tady psal neco o ctyrech nozickach a proudu, ten proud pro ledku by v pohode zvladly nozicky dve, pro ctyri mluvi hlavne mechanicka odolnost a proste to ze pokud to ma byt bezudrzbove, je lepsi pocitat s tim ze se treba jeden spoj vyklepa :) Koneckoncu treti brzdova svetla s obyc ledkama, ktera jezdi uz par let po nasich silnicich davaji dobre pouceni. A jeste neco k tem uhlum, ty co mam pouzite jako obrysovky maji 90st coz pri zasazeni nejake 4 cm od toho pruhledneho krytu i pri tomhle poctu v pohode staci na pokryti plochy(spis i znacne prekryti).


RE: ma to vyznam
Datum: 7.04.2006, 13:53
Od: Forrest <kubicek@conel.cz>
WWW: www.rapidek.com

LED svícení všeobecně: pokud jste někdo navštěvoval pravidelně Ampér, tak zhruba od r.99 na něm vystavuje firma Tron http://www.tron.cz/ , která se touto problematikou zabývá - krom toho tam pokaždé měli zajímavé předváděcí LED plato a když jsem od tamtud odcházel, vždy mě slzeli oslněním oči :-)


ma to vyznam
Datum: 5.04.2006, 22:25
Od: dazdo <dazdo@zoznam.sk>

robil som si takto bocne blikace, tam islo o bezudrzbovost, stare boli uplne hnile, nove stali asi 150sk, tak som dal do starych sklicok 6 velkych lediek (120sk), zaliate epoxydom a je to na veky..


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 5.04.2006, 22:20
Od: dazdo <dazdo@zoznam.sk>

mimochodom vsimli ste si napr. sony ericsson k800i a jeho led "blesk"? je tam ledka so zvlastnou zltou ciapockou, ktora svieti fakt dost.. ceska firma bateria vyraba celovku s 1w ledkou ktora ma tiez to zlte v strede a ked som si s nou zasvietil do ksichtu (cez den) svieti minimalne, ak nie viac ako ekvivalentna halogenka 2.4V 500mA.. a ma asi 8mm priemer...tranzistory sa v zaciatkoch tiez robily len na "slaboprud" a dnes v poho zopnu stovky amperov, ide len o to vyrobit dostatocne velky a homogenny PN prechod a hotovo, je smiesne tvrdit co bude za 5-10 rokov, ved kdo vedel v roku 2000 o bielych ledkach a dnes sa valaju vsade, myslim ze moorov zakon plati aj tu, ved su to tiez polovodice btw, teoreticka ucinnost lediek je asi 50% mono a asi 70% viac vrstvovych, dnes v praxi okolo 40%=na rovnaky vyziareny vykon 12 krat menej tepla (1W svetla+19W tepla -vs- 1W svetla+1.5W tepla) k rozmrazovaniu: naco mat doma usporne ziarovky, ved s obycajnymi nam bude v zime doma teplejsie :)


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 2.04.2006, 21:09
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Je sice možné, že montáží několika 5W Luxeonů se dá něco osvětlit, ale pochybuji, že splní požadavky normy na hlavní světlomet, osvítit vzdálenost nad 40 m není žádná sranda, navíc dodržení tvaru světelného paprsku bude také oříšek...


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 2.04.2006, 21:05
Od: Jiří Čechj <jicech@quick.cz>

Luxeon znám, nedokáže svítit jako halogenová žárovka...


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 2.04.2006, 19:03
Od: cibi <dcibulka@postteckask>

...jedna se o tvz Luxeon star "LED"... vyrabene v ruznych prikonech/1,2,3,5W/, 5W udajne pouziva Honda u motocyklu jako tlumene svetlo. mam to vsak pouze z diskusi, sam jsem nedohledaval a neoveroval, doufam ze tedy nesirim bludy.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 2.04.2006, 18:57
Od: Petr <>

Nepsal jsem, že se vyrábějí, nebo montují seriově.... Ty světla existují, stačí se rozhlídnou po internetu...... ;-))))))))


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 2.04.2006, 17:45
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Možná tak blinkry a obrysovky...:-)))))))))))


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 2.04.2006, 12:21
Od: arts <arts@zoznam.sk>

hm zaujimave .. ked to vravis, nepocul som este o tom..a ani ze to dokaze take velke svetlo vyvinut


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 2.04.2006, 10:37
Od: Petr <>

arts: no nerad Ti kazím radost, ale přední LED světla už existují nějaký ten pátek.....


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 1.04.2006, 21:54
Od: arts <arts@zoznam.sk>

Niekto tu pisal ze aj v prednych svetlach sa bude pouzivat, no myslim ze to je blbost bo neviem ako by to mohlo dosiahnut taky vykon.. Napr. ja mam 100W halogeny...buducnost bude v xenonoch a v zadnych led lampach :}


Zpoždění
Datum: 1.04.2006, 16:54
Od: Jiřik <jirik.e@centrum.cz>

Pro ty, kdo nevěří na rychlejší nástup svitu LED oproti žárovce - zkuste si někdy jet delší dobu zatáčkovitou a kopcovitou krajinou za nějakým autem se žárovkovými "stopkami" a přídavným 3. brzdovým světlem LED. Nejpozději při třetím zabrždění toho auta před vámi si toho časového rozdílu mezi světly začnete zatraceně všímat - LED prostě svítí naplno dříve a při takových 80 km/h to je znát, jedna desetina sekundy je při této rozdíl více než dvou metrů...


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 1.04.2006, 9:44
Od: Mis <michal.shadow@post.cz>
WWW: http://http://home.tiscali.cz/adresar/autoled.htm

Pokud by někoho zajímala LED žárovka, kterou už druhý rok používám v Š120L, může nahlédnout na http://home.tiscali.cz/adresar/autoled.htm , nejde o žádný tuning, šlo mi o zmenšení elektrické spotřeby a o "nenápadnost" úpravy. Oboje se podařilo. Vizuálně se úprava pozná pouze rychlostí při zapínání a vypínání. Předtím jsem již nějaké pokusy na tohle téma dělal a můžu ujistit všechny co si myslí že LED nehřeje, že opak je pravdou. Při desítkách mA, na které jsou tyto výkonější LEDky konstruované je chlazení životně důležité. Proto také ty čtyři vývody...


RE: RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 1.04.2006, 8:45
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Nebyl bych si tak jistý, že LED přemení všechnu energii na světlo, i LEDky se dokáží pěkně hřát... Jo, jedna svítívá LED pro automobily má příkon 150 mA, vynásobíme-li zhruba 3,4 V (bílá barva), cenou 99 Kč kus a počtem LED ve světle umístěných, dojdeme k docela zajímavým číslům...:-))) Pokud je světlo na LED přímo konstruováno, nic proti tomu, ale pokud se dělá nějaká amatérská přestavba, je výsledek velmi diskutabilní...


RE: RE: No...
Datum: 31.03.2006, 23:01
Od: arts <arts@zoznam.sk>

Na 120 mam tiez tie biele lampy a ked som kupil tie biele Led ziarovky svietivost cez den mizerna tak ze to ani videt nedalo(ako hovno pod lopuchom),boli akoze 21w (haha).. tak som kupil tie cervene s ktorych po 2 tyzdnoch zleze farba a svietia pomaly na bielo ... tak som kupil ziarovky s chromovym lakom co svietia na cerveno .. mam ich 2 mesiace a zatial spokojnost.. zaver je ze kym nebude rozpryl na ledkach bude to nic moc aj ked svetla na to prisposobene su naozaj krasne :)


RE: RE: No...
Datum: 31.03.2006, 22:35
Od: arts <arts@zoznam.sk>

no pravda su take navleky len nie takej velkosti .. boli len na male ziarovky abo tie stredne, ale na velku hlavicu nie ..


RE: plusy
Datum: 31.03.2006, 9:21
Od: emc3250 <emc3250@centrum.cz>

To Beerkof: Jezdim autem prevazne v zapadni evrope dost casto (+- 5000 km mesicne). Novy Golfy, Passati a Audiny maji LED koncovy svitilny a je SAKRA poznat, ze je nastup svetla u brzd a blinkru rychlejsi nez zarovka. Ver mi, ze rychlost nastupu brzdovyho svetla JE prinos.


RE: RE: RE: RE: Námraza
Datum: 30.03.2006, 20:00
Od: Nepér <neper@centrum.cz>

Nebudeme se hádat, prostě žárovka přemění na světlo asi 10% dodané energie, zbytek jde do tepla, zatímco LE dioda téměř všechnu dodanou energii emituje, takže na rozdíl od žárovky vůbec nehřeje a nemůže tím napomoci tomu, že světlo zůstane aspoň chvíli suché/bez námrazy (nemám na mysli rozmrazování před jízdou, ale to, že to nenamrzne během jízdy). Samozřejmě v extrémních podmínkách namrznou i hlavní světla, takže už je jedno, jestli to hřeje trochu, nebo vůbec, ale i ta trocha může někdy hodně pomoci.


RE: RE: RE: Námraza
Datum: 30.03.2006, 14:09
Od: Kybergreg <kybergreg@email.cz>

No právě že z hlediska "rozehřívání" námrazy či sněhu na světle mi žárovky i LEDky přijdou stejný, tak to není důvod tam ty LEDky nedat.


RE: RE: Námraza
Datum: 30.03.2006, 11:50
Od: Nepér <neper@centrum.cz>

No, a co teprve LE diody...


RE: Námraza
Datum: 30.03.2006, 11:32
Od: Kybergreg <kybergreg@email.cz>

Dovolil bych si nesouhlasit. Začátkem března jsme jeli do Alp, teplota plus mínus okolo nuly, trochu sněžilo, prášil se sníh okolo aut a nejen, že zadní světla naprosto nebyla schopná sníh rozpustit, ale nebyla toho schopná ani přední světla. Takže s nějakým rozmrazovacím efektem u 5W žárovek bych nepočítal. Alespoň já tu zkušenost nemám.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 30.03.2006, 11:29
Od: Kybergreg <kybergreg@email.cz>

Nepsal jsem o provedení odrazné plochy (tj. toho, co je "za žárovkou"), ale o provedení "skla" světlometu (tj. toho, co je "před žárovkou" a kudy žárovka svítí ven ze světlometu). To, že většina LEDek má uzké vyzařovací úhly vím, proto taky nestačí jedna, ale je jich tam víc (ale to i z jiných důvodů). A vhodné provedení "skla" světlometu, tj. takové, aby co nejvíce rozptylovalo světlo emitované diodou, může pomoci vytvořit efekt, že svítí celý reflektor a ne jen několik bodů uvnitř reflektoru. --- Nevím přesně, jakou účinnost mají halogenky, ale u obyčejných žárovek je to cca 2%, tak u halogenek bych počítal tak 5%, možná i 10%. To znamená, že šestiwattová žárovka vysvítí jen 0,6W světla, zbytek odejde jako teplo. Nejsem si teď jist, jakou účinnost přeměny el. proudu na světlo mají LEDky (víte to někdo?), ale řek bych, že o dost vyšší, takže dosáhnout 0,6W světelného výkonu LEDkama by přeci neměl být takový problém, ne?


RE: plusy
Datum: 30.03.2006, 10:48
Od: Honza <fff>

to Beerkof Já osobně bych se namísto výsměchu zamyslel nad užitnou hodnotou článku. Autor přeci jednoznačně napsal, že výsledek za vynaloženou námahu nestojí. Pokud o něčem napíšu, že to nejde nebo to nemá cenu, tak si to musím napřed ověřit. Tímto článek poslouží ostatním, kteří o podobné úpravě uvažují. Autor nikterak úpravu nevychvaluje, pouze konstatuje plusy, které byť pro někoho méně významné tu prostě jsou. Jde o to zkusit něco nového a ne jenom kritizovat...


Námraza
Datum: 29.03.2006, 19:28
Od: Nepér <neper@centrum.cz>

Je to sice moc pěkný, tahle LED technika, ale všimli jste si v zimě rozmrazovacího efektu žárovek koncových světel? Taková rozsvícená 5W žárovka je schopná bez problémů udržet koncové světlo bez námrazy zejména v případě, kdy se za autem "práší" sníh. Troufám si říct, že tohle LE diody nedokážou, takže další mínus je tu... ale na druhou stranu se musí uznat, že to svítí hezky.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 29.03.2006, 17:51
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Co jsem viděl LED pro automobilovou techniku, tak sice svítily hezky, ale pouze v jednom směru a s velkým příkonem, takže na 3W velice rychle zapomeňte...


RE: RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 29.03.2006, 17:49
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

U LED asi těžko dosáhneš svítivosti, srovnatelné s halogenovou žárovkou díky malému vyzařovacímu úhlu, takže provedení odrazné plochy zde jaksi postrádá smysl...


RE: RE: RE: RE: plusy
Datum: 29.03.2006, 13:40
Od: Kybergreg <kybergreg@email.cz>

Hella nyní vyrábí přídavné denní světlomety, které jsou na 6W žárovku (typ H6W) a jsou schválené. Myslím, že není problém pomocí LEDek dosáhnout svítivosti 6W halogenové žárovky. U denních světlometů totiž nejde o to, aby něco osvítily, ale aby byly vidět. Toho lze snadno docílit i 6W žárovkou a vhodnou úpravou "skla" světlometu. Samotné snížení spotřeby z 55W na 6W je významné a pokud bych to ještě snížil LEDkami na polovinu (3W), byl bych tzv. "v pohodě" ;-) --- Pro úplnost: http://www.hella.cz/prisl/taglicht/index.htm , katalogový list http://beaver.rulez.cz/tmp/2PT%20008%20362-801.pdf


RE: RE: RE: plusy
Datum: 29.03.2006, 12:28
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

S tou nižší spotřebou bych si nebyl zase tak jistý, protože když si spočítáš, kolik a jakých LED musíš mít, aby to svítilo stejně jako žárovka, velký rozdíl tam není... Každopádně se ale výrazně zvýší životnost a také cena světel... :-))))


RE: plusy
Datum: 29.03.2006, 12:24
Od: Viky <.>

2 Beerkof: Vysmivat se necemu aniz by ses zamyslel? Dobre, ale aspon o tom nepis: Pri rychlosti 72km/h ujede auto 1m za 50ms, kdyz potrebujes neco ubrzdit, chces tvrdit, ze metr nic neznamena? Omyl! Casto znamena opravdu hodne. Reakce toho za tebou je rychlejsi na LEDku nez na zarovku a treba jen desetina sekundy (100ms pro mene chapave) muze znamenat, ze zabranis srazce.


RE: RE: plusy
Datum: 29.03.2006, 9:51
Od: Kybergreg <kybergreg@email.cz>

LEDky mají samozřejmě spoustu výhod. Rychlejší nástup je sice pro lidské oko obtížně postřehnutelný, markantnější je spíše to, že LEDky se rozsvicejí skokově (z 0% svítivosti na 100%), kdežto žárovka se rozsvicí plynule (byť velmi rychle), a tento rozdíl už je zaznamenatelný a má větší "upozorňovací" efekt. Nižší spotřeba LEDek je známa dostatečně a delší životnost také. Nicméně myslím, že hlavní úspora bude, až někdo začne vyrábět přídavné denní světlomety s LED technikou. Tam bude spotřeba oproti konvenčním halogenovým potkávacím světlometům natolik malá, že se mi vyplatí do nich investovat a pak si užívat o půl litru nižší spotřeby, která mi ty světlomety za jeden rok zaplatí. --- Jinak já jsem uvažoval o výměně žárovek (kromě hlavního světlometu samozřejmě) za LEDky na Jawě 350, která při rozsvícení světel už je na tom s elektrickou bilancí jen tak tak a při brždění a blikání blinkry už pomalu nedobíjí. Tam by se ta nižší spotřeba LEDek uplatnila okamžitě.


RE: plusy
Datum: 29.03.2006, 7:51
Od: Petr <chipmen@skoda.panda.cz>

Ano rychlejsi nastup svetel se pocita asi v ms ale obecne je u led svetel zminovan, spotreba je u obrysoveho svetla zhruba polovicni, ale celkove vskutku rozdil nula nula nic.Ale pokud led jako zdroj svetla nemaji zadne vyhody, proc je zacinaji pouzivat velci vyrobci? Ja si osobne myslim, ze to bude trend zadnich svetel i dalsich casti. Predevsim diky tomu ze umozni udelat mensi svetla, s zivotnosti vozu-bezudrzbove. Uvidime jak to bude u vozidel dale vypadat, jinak samozrejmne nelze srovnavat tenhle pokus a nova led svetla...


plusy
Datum: 28.03.2006, 22:54
Od: Beerkof <msherri85@volny.cz>

výčet plusů je je opravdu zajímavý, např. rychlejší nástup brzdových světel, o kolik ?? o 200 ns ?? ;) a úspora energie a takový bláznoviny, přijde mi to docela směšný, ale jinak mám taky škodovku, teda.


RE: No...
Datum: 27.03.2006, 22:25
Od: kuba <kubisz@volny.cz>

mam takovy dojem, ze na tyto zarovky byly take ty navleky, jako na bile blinkry...autostyl?


No...
Datum: 27.03.2006, 19:03
Od: Jiří Čech <jicech@quick.cz>

Skutečně vynaložená námaha neodpovídá výsledku...:-) A jde o nehomologovaný díl...



Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 
© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení